Isnin, 17 Mac 2008

MALAYSIA MERIAH : ANAK KELANTAN KECEWA - 2


( E-MAIL DARIPADA SAUDARA AZMAN YAAKOB )

Negeri Kelantan

Sebuah negeri diPantai Timur Semenanjung Malaysia. Gadis-gadis kenit berkulit lembut kebanyakkannya. Jangka sangka Gadis Kelantan Suci semuanya, lebih banyak yang rosak daripada yang tak rosak ….banyak yang dah ditebuk oleh tupai-tupai jantan yang ganas…..

Kalau kerja diKelantan Gaji dibayar murah, masih ada gaji kalau kerja diKelantan dibayar gaji RM 250 sebulan atas dasar negeri Kelantan harga barang murah, Ye ke?? Cuba pergi ke pasar-pasar dalam negeri Kelantan kalau nak tau betul ke harga barang murah, taik kucing la!!! Mana ada barang murah diKelantan, harga barangan dapur lebih murah diPasar Chow kit Berbanding Kota Bharu!!

Kalau kerja dikelantan dalam sektor Swasta gaji dibayar cukup-cukup rendah kenapa jadi macam tu, kalau macam tu, orang kerja Cikgu, Polis, Askar dan lain-lain jawatan dalam kerajaan dan berkhidmat diKelantan Bayar Murah la!! Ikut skill gaji lain daripada negeri lain atau bayar rendah gaji orang kerja kerajaan diKelantan, baru adil kan???Kenapa, orang kerja kerajaan dikelantan pergi beli Ikan kering kat Pasar Borong Selayang ke??

Saya bukan cakap kosong. Saya cerita betul, Jurang pendapatan antara orang kerja kerajaan dan swasta diKelantan amat ketara, kalau kerja kerajaan gaji cukup besar berbanding dengan orang kerja Swasta di Kelantan.

Boleh hidup ke orang kerja kat pasaraya Mydin atau lain-lain tempat swasta diKelantan dengan gaji RM250 sebulan??Berapa sen sebulan gaji kerja kilang diKelantan?? Berapa sen gaji kerja kerani swasta diKelantan?? Bila tak cukup gaji diaorang buat macammana?? Kerja lebih masa? Berapa sen sejam kalau gaji pokok rendah, sampai 1000 jam sebulan ke diaorang kerja lebih masa?? Jadi macammana diaorang meneruskan hidup?

SPELEK, satu nama khas bagi orang Kelantan dalam membuat kerja-kerja tak betul dan haram, bila gaji tak cukup apa dia orang buat, satu contoh SPELEK kalau kerja supermarket ialah mencuri barangan dalam supermarket tempat kerja dan dijual di pasaran gelap dengan harga yang lebih murah. Tak kira lelaki atau perempuan kegiatan SPELEK berlaku dalam jumlah yang amat ketara diKelantan, sebabnya macam saya cakapkan tadi, Nik Aziz sebagai pemimpin diKelantan kena pastikan sumber pendapatan yang cukup untuk setiap rakyat Kelantan, atau Nik Aziz turut kena dakwa di padang Mahsyar besok, ini bukan cakap kosong. Dinegeri Kelantan dengan Kos hidup yang tinggi, dan setiap orang berlumba-lumba untuk hidup mewah maka kegiatan yang melibatkan sumber pendapatan yang haram amat berleluasa diKelantan, dan Majoriti penduduk Kelantan dah biasa dengan duit haram. Menjadi kebiasaan dan kegemaran orang Kelantan makan duit dari hasil SPELEK, Orang Kelantan suka benda SPELEK, Kereta sakit dengan hasil menipu pemilik asal yang kena saman dengan bapak ceti (BANK) kerana ansuran kereta tak dibayar setelah kereta terbang keKelantan dari tempat lain diMalaysia.

Kelantan adalah Lubok dalam Malaysia selain dari kedah untuk tempat lambakan penipuan melibatkan kereta sakit. Memang orang Kelantan ni sikap dia lain sikit dari orang. Ni pun Nik Aziz kene benteras….. kalau tak tanggung la dosa(Kelantan dan Kedah Negeri PAS).

Gadis kenit diKelantan lemah-lembut, tapi kalau sampai kat Kuala Lumpur ramai yang jual Body untuk hidup mewah dan hantar duit kekampung buat belanja orang Tua di Kampung untuk hidup mewah, dan simpan duit buat pergi mengerjakan Haji!!!!! Saya pernah jumpa gadis Kelantan tinggal Kat KL pakai BMW model baru..kerja tiada, setelah saya siasat didapati gadis tersebut menjadi GRO dan perempuan simpanan Taiko cina di KL, Kemudian saya jumpa balik gadis yang sama diKelantan bertudung cantik berbaju kurung dan lemah lembut semula……Haaa!!!!itu lah kehendak diniawi mesti pandai temberang, mesti pandai pembohong….. Orang tua dia pun tahu apa kerja anak dia di KL dan sikitpun tak tahu malu dan takut pada dosa asal dapat duit!! Halal Haram cerita lain…

Orang lelaki Kelantan pula amat bangga kalau kerja di KL, Tak kira kerja apa sekalipun, balik kampong hari raya bawak kereta cantik-cantik, tak tau le kereta sakit atau kereta sihat..Kerja pula ntah apa-apa, belajar dulu bukan setakat mana pun, ntah-ntah jadi Taukey Lombong (Bapa Ayam), ini cerita betul ramai lelaki Kelantan yang tinggal diluar Kelantan yang jadi taukey lombong, mereka ini juga merupakan kumpulan samseng dibandar-bandar besar diMalaysia.

Orang Kelantan ni cukup pelik kemasyarakatan mereka. Betul ke orang Kelantan ni Islamic? Bagi aku sebagai orang Kelantan, Orang Kelantan tak sokong BN bukan Kerana PAS itu islam tetapi kerana orang Kelantan tu Samseng……. Gedeber…

Kalau Malaysia Orang BN sifatkan sebagai Negara paling canggih, paling unik kerana sistem pentadbiran berkongsi kuasa antara semua kaum maka Kelantan dapat markah paling tinggi dalm perkara ini. Kenapa? Kerana diNegeri Kelantan satu Negeri ada 3 Kerajaan, Wow amatlah canggih dan uniknya negeri Kelantan. Apakah dia Kerajaan yang ujud diKelantan

1) Kerajaan Negeri PAS-diterajui oleh Kapten Nik Aziz Nik Mat (MB Kelantan Ikut Perlembagaan Negeri Kelantan)

2) Kerajaan BN-diterajui oleh Kapten Nuar Musa dengan bantuan Kapten Setopa Mamat dan Kapten Awang Adek, melalui agensi kerajaan pusat dan Jabatan Pembangunan Persekutuan yang ditubuhkan untuk mentadbir melalui satu jawatan yang dipanggil Penyelia Pembangunan Mukim-PPM @ Tok Penghulu Umno. (Kerajaan Haram Negeri Kelantan Orang PAS Cakap).

3) Kerajaan Istana Sultan Kelantan,Sultan Kelantan ni amat berkuasa di Kelantan, Ku Li berada di belakang tabir Istana.

Haaa, mana ada dalam dunia sistem tadbir urus negeri dan Negara yang unik lagi canggih seperti yang direka oleh BN/UMNO? Bijak-bijak…..benda-benda pelik ni ujud kerana percaturan BN/UMNO untuk memerintah.

Bila Rakyat celik mata BN/UMNO mampus…..

0 ulasan: