Isnin, 31 Mac 2008

TUN TUDUH PAK LAH HANCURKAN MASA DEPAN LIMA PARTI KOMPONEN BN


HARAKAH : 31-03-2008

GEORGETOWN, 31 Mac (Hrkh) - Mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad menuduh Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi menghancurkan lima parti teras semasa pilihanraya umum lepas bilamana kesemua parti seperti Umno, MCA, MIC, Gerakan dan Barisan Nasional (BN) kalah teruk.

Ketika berucap di majlis anjuran Persatuan Melayu Tanjung di Hotel Searaton, Jalan Macalister beliau berkata, sungguh memalukan apabila PM begitu terburu-buru mengadakan pilihan raya terlalu awal dan dalam situsi tidak selamat bagi BN mengekalkan kuasa.

"Saya katakan kalah dalam menang sebab walaupun dapat membentuk kerajaan tetapi ianya kurang dua pertiga yang membolehkan sebarang undang-undang dibentuk menerusi keputusan kabinet," ujarnya.

Katanya, satu lagi faktor kekalahan BN ialah Perdana Menteri begitu lemah tiada andaian sendiri sebaliknya lebih percayakan orang di bawahnya yang menyembunyian banyak kelemahan.

Mahathir berkata beliau percaya untuk menyakin semula rakyat supaya kembali kepada BN akan memakan masa.

Ini kerana, rakyat makin bijak berfikir setelah didera dengan kemelut dalaman parti dan isu yang menimbulkan kemarahan rakyat.

Jika perkara ini berlaku di era kepimpinan Dato' Onn Jaafar atau Tengku Abdul Rahman tentu mereka malu dan tidak mustahil bertindak meletakan jawatan.

"Apa boleh buat setiap langkah yang dilakukan, ada orang lain yang aturkan. Macam inikah yang dinamakan pemimpin yang memimpin negara, "ujarnya yang disambut tepukan orang ramai.

Kesan terlalu menekan rakyat menyebabkan rakyat buka mata dan memilih kerajaan lain yang dianggap lebih baik.

Padahal Parti Keadilan Rakyat Malaysia (KeAdiLan), PAS dan DAP mempunyai seribu macam masalah.

Katanya, sikap 'yes man' untuk mendapatkan habuan juga antara faktor kejatuhan BN baru-baru ini kerana ramai yang menyembunyikan kelemahan.

"Bila Perdana Menteri tanya kepimpinan yang ada mereka kata OK boleh buat pilihanraya kerana situasi selamat buat kita. Individu sebegitulah yang merosakan parti dan kerajaan," ujarnya.

Sekarang ini yang lantang bersuara adalah golongan yang kalah dalam pilihan raya umum, yang tidak dilantik menggagotai kabinet dan yang tidak lantik sebagai calon manakala yang lain tutup mulut bimbang dicop dengan label yang menakutkan.

0 ulasan: