Khamis, 20 Mac 2008

UMNO SELANGOR AKAN TUNTUT PAK LAH BERUNDUR


HARAKAH –(19-03-2008)

KUALA LUMPUR, 20 Mac (Hrkh) - Perdana Menteri yang dituntut berundur, Datuk Seri Abdullah Badawi dilihat semakin hampir kepada saat penghujung kekuasaannya.

Ketika Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah secara terbuka menawarkan diri untuk dicalonkan mencabar Abdullah sebagai Presiden Umno, muncul pula laporan bahawa Umno Selangor akan menuntut Perdana Menteri berundur.

Menurut seorang blogger Umno, The thirteen million plus Ringgit guy (bigdogdotcom.wordpress.com), hanya dua bahagian sahaja di dalam Umno Selangor yang tidak terlibat dengan cadangan itu.

"Semalam, semua Bahagian Umno Selangor kecuali Tanjung Karang dan Sepang bersetujui untuk mencadangkan PM Flip-Flop Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berundur dari semua jawatan politik, setelah BN Selangor mengalami kekalahan buruk dan untuk pertama kali, kerajaan Selangor diperintah oleh pembangkang, yang diketuai PKR," kata beliau dalam posting bertajuk "Dr. Khir Toyo berundur, Ku Li sedia cabar PM Flip-Flop Abdullah" bertarikh 19 Mac.

Mengenai perletakan jawatan Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo sebagai pengerusi Badan Perhubungan Umno dan BN Selangor, The thirteen million plus Ringgit guy menyatakan, "dikhabarkan bahawa hanya 9 dari 22 Bahagian Umno Selangor meminta Dr Khir melepaskan jawatan tertinggi Umno negeri itu".

Pada pilihan raya umum 8 Mac lalu, BN hanya mampu memenangi 20 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan lima kerusi Parlimen di Selangor.

Parti Keadilan Rakyat (PKR) memenangi 15 kerusi DUN dan sembilan Parlimen manakala DAP 13 DUN dan empat Parlimen sementara Pas menang lapan DUN dan empat Parlimen.

Sementara itu, KL Pos melaporkan, lima cawangan Umno di Kampung Bukit Sungai Putih Ampang akan dibubarkan dengan semua ahlinya akan menyertai PKR dalam satu majlis khas pada 23 Mac ini.

0 ulasan: