Selasa, 4 Mac 2008

HARAKAH : BODOH LAGI MEMBODOHKAN?


HARAKAH – (04-03-2008)

Kadang-kadang bila membaca akhbar harian kita terasa diperbodohkan terutama bila tiba musim pilihan raya. Terlalu banyak cakap-cakap yang boleh diklasifikasikan sebagai bodoh mahupun bangang. Kalau yang bercakap itu budak-budak sekolah rendah, mungkin kita semua boleh abaikan tetapi kalau yang bercakap itu Menteri Kewangan Kedua, Nor Mohamed Yakcop maka tersirna kebodohan beliau.

Nor Mohamed Yakcop memberi amaran, cadangan DAP supaya setiap keluarga bergaji kurang RM6,000 sebulan diberikan bonus RM6,000 setahun, boleh mengakibatkan rakyat yang berpendapatan rendah menderita.

Katanya, cadangan manifesto DAP itu jika diteruskan boleh menyebabkan inflasi yang tidak menentu serta kadar pengangguran yang teruk berbanding tahap inflasi 3.3 peratus sekarang. Menurutnya, golongan yang teruk menerima kesan negatif nanti ialah petani, peladang, pekerja industri dan pihak yang terlibat dalam sektor pengangkutan termasuk pemandu lori.

Kita semua tahu bahawa jika Kerajaan Malaysia memperuntukkan sebahagian nilai bantuan kewangan tahunan (boleh diklasifikasikan sebagai bonus awam) kepada rakyat yang berpendapatan rendah, maka secara otomatisnya ianya akan membentuk satu kecairan dalam pasaran terutamanya terhadap ekonomi setempat.

Dengan adanya "bonus awam tahunan" ini maka bolehlah sesebuah keluarga yang berpendapatan rendah menggunakannya untuk keperluan tahunan mereka termasuklah makan-minum, pakaian, persekolahan, kesihatan dan sebagainya. Ini secara lansung akan mengakibatkan rancaknya urus niaga setempat seperti kedai runcit, pasar basah dan kering ataupun pasaraya kecil.

Ianya sama sekali tidak akan menyebabkan inflasi kepada ekonomi Malaysia akan tetapi ianya akan merancakkan lagi ekonomi Malaysia. Oleh yang demikian cadangan DAP tersebut memang ada rasionalnya.

Persoalannya sekarang ini, adakah Nor Mohamed Yakcop pernah belajar ekonomi ataupun tidak? Mungkinkah beliau mendapatkan sijil, diploma atau ijazah hanya secara pembelian? Bukankah beliau adalah bekas Timbalan Gabenor “Monetary” Bank Negara Malaysia.

Nampak gayanya cakap-cakap semasa pilihan raya Nor Mohamed Yakcop menunjukkan dirinya bodoh lagi cuba membodohkan orang lain. Bagaimana kita ingin mempercayai seorang yang tidak tahu asas ekonomi seperti beliau untuk terus menjadi Menteri Kewangan Kedua sekiranya menang dalam pilihan raya umum ke-12 kali ini.

Sepatutnya orang yang bodoh lagi membodohkan ini perlu kita semua tolak. Asas ekonomi pun nampaknya kosong. Patutlah Bank Negara Malaysia pernah kecundang sebanyak RM30 bilion dalam permainan FOREX (Dagangan Matawang Asing - "Foreign Exchange") sekitar tahun 1993 dahulu. Semuanya gara-gara seorang kakitangannya (Nor Mohamed Yakcop) yang tidak pandai mengenai kewangan dan ekonomi.

Saya sebenarnya malu bila mendengar bicara yang dituturkan oleh Nor Mohamed Yakcop kerana ianya secara tidak langsung menunjukkan bahawa kita (rakyat Malaysia) tidak pandai memilih calon untuk menjawat jawatan Menteri Kewangan Kedua.

Sudahlah Abdullah Ahmad Badawi dahulu gagal dalam jurusan ekonomi di Universiti sehingga memaksa beliau menukar jurusan kepada jurusan agama, Nor Mohamed Yakcop pula nampaknya sama seperti Abdullah Ahmad Badawi (kosong dalam bidang ekonomi).

Terbukti bahawa ekonomi Malaysia (Kementerian Kewangan) dikendalikan oleh dua orang badut yang sama bodoh lagi membodohkan. Abdullah Ahmad Badawi yang gagal dalam jurusan ekonomi dan Nor Mohamed Yakcop yang juga gagal mencerna ilmu ekonomi.

Habislah Malaysia kalau berterusan begini. Ekonomi Malaysia pastinya akan jatuh menjunam.

0 ulasan: