Jumaat, 15 Februari 2008

UMNO KELANTAN : ANNUAR MUSA, TOK PA & TG. RAZALEIGH


Pilihanraya umum ke-12 telah diumumkan oleh Pak Lah dengan pembubaran Parlimen untuk membolehkan pilihanraya diadakan. Perdana Menteri juga mengarahkan agar kerajaan negeri Membubarkan Dewan Undangan Negeri masing-masing (kecuali Sarawak) pada tarikh yang sama.

Apa yang ingin diluahkan kali ini adalah soal kepimpinan UMNO Kelantan yang masih menjadi tanda Tanya rakyat jelata sekiranya UMNO dapat memerintah negeri selepas pilihanraya itu nanti. Rakyat Kelantan kini sudah mempunyai tiga pilihan yang boleh dikatakan terbaik dalam mengepalai rakyat negeri ini ‘sekiranya UMNO dapat mengambil-alih pentadbiran kerajaan negeri ini nanti.

Dari percakapan radio buruk rakyat negeri ini saya dapat merumuskan bahawasanya YM Tan Seri Tengku Razaliegh Hamzah adalah lebih berkaliber untuk diletakkan sebagai Menteri Besar Negeri Kelantan dan juga mengepalai UMNO negeri . Pengalaman beliau semasa di puncak kuasa dalam cabinet dan kementerian suatu masa lalu adalah amat berguna dalam melakukan satu pembaharuan yang diinginkan oleh rakyat dan negeri ini sendiri.

Bagi saya sendiri, Tok Pa dan Annuar adalah lebih baik bertanding bagi peringkat Parlimen dan mereka berdua adalah lebih layak untuk berada dalam cabinet kerajaan.

Rakyat juga lebih menghormati kepimpinan dan ketokohan yang ada pada Tengku Razaliegh. Kehadiran beliau dalam memimpin UMNO negeri boleh mengelakkan akan perpecahan dalaman yang sering berlaku. Telah dibuktikan bahawasanya UMNO Kelantan kalah kerana perpecahan dalaman yang berlaku diantara mereka sendiri.

Sudah sampai masanya Pak Lah menyuluh kepada kemampuan dan keupayaan yang ada pada Tengku Razaliegh. Suda h lama beliau menyepi dan menyepi. Namun orang UMNO dapat menerima hakikat bahawasanya Tengku Razaliegh adalah yang terbaik daripada yang ada dalam UMNO negeri selama ini.

Walau apa pun, saya tetap percaya bahawasanya kedudukan seseorang itu sama ada dalam parti atau pun dalam kerajaan adalah bergantung penuh kepada persetujuan dan perlantikan oleh Presiden atau perdana menteri.

0 ulasan: