Isnin, 14 April 2008

Perpaduan melayu tidak lagi bergantung kepada UMNO

HARAKAH – 12-04-2008

KUALA LUMPUR, 13 April (Hrkh) - Keputusan Pilihan Raya Umum ke-12 lalu membuktikan bahawa Umno sudah tidak layak lagi menerajui bangsa dan umat Melayu setelah parti itu menghakis dan memupuskan keperibadian dan identiti Melayu selama memegang tunggak kuasa.

Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Abd Hadi Awang berkata perpaduan dan survival Melayu sebenar akan dapat dipupuk bukannya melalui perubahan di dalam Umno sebaliknya melalui perubahan drastik terhadap sikap dan pendirian kerajaan Persekutuan yang masih di dalam tangan parti berkenaan.

"Umno ditolak dalam pilihan raya lalu kerana umat Melayu mahukan perubahan dan pembaharuan," katanya dalam satu kenyataan media yang dibuat dari Hospital Sultanah Nur Zahirah,Kuala Terengganu pagi tadi.

Kata Ustaz Hadi segala bentuk penjajahan minda orang Melayu yang dibelenggu oleh kehadiran peraturan dan perundangan yang dicipta oleh Umno perlulah segera dihapuskan bagi memastikan agenda perubahan dapat dilaksanakan.

Antaranya peraturan yang perlu dihapuskan ialah Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) yang menyekat kemajuan dan kebebasan berfikir mahasiswa dan pensyarah serta ahli akademik Melayu selama ini, katanya.

"Begitu juga media arus perdana, perlu dibebaskan agar orang Melayu dapat berfikir dengan lebih matang dan kritikal.

"Kerajaan perlu membenarkan wujudnya lebih banyak media yang bersifat ilmiah dan bukannya menjurus kepada hiburan yang menghayalkan semata-mata, yang banyak mencorakkan budaya dan pemikiran bangsa Melayu kini," katanya.

Dalam pada itu, beliau menyatakan di bidang ekonomi, orang-orang Melayu jauh tercicir dan sering terpinggir apabila amalan-amalan ekonomi digunakan sebagai umpan dan rasuah untuk memperolehi sokongan dan kuasa.

"Pemberian subsidi dan bantuan kerajaan seolah menjadi hak dan percaturan Umno sehingga orang Melayu akhirnya tidak maju sebaliknya lesu dan tertipu," katanya.

Ustaz Hadi menjelaskan bahawa perpaduan dan kekuatan Melayu akan terbina jika orang-orang Melayu sentiasa disuntik dengan kesedaran beragama malah penyebaran dan dakwah serta kesedaran Islam perlulah dipulihkan segera.

"Selama ini jabatan-jabatan dan institusi agama diperkudakan oleh Umno untuk kepentingan dan kelangsungan politik mereka.

"Orang-orang Melayu yang tidak menerima kefahaman Islam sebenar akhirnya tidak menguntungkan bangsanya malah menjadi liabiliti kepada ummah," katanya yang juga merupakan Ahli Parlimen Marang dan Adun Rhu Rendang.

0 ulasan: