Jumaat, 11 April 2008

Ahli UMNO meluat dengan PM dan KJ ?

Umno disabotaj atau ahli meluat dengan PM dan Khairy?

HARAKAH : 10-04-2008

Umno/BN sekali lagi menyalahkan ahli-ahlinya yang dikatakan mensabotaj calon-calon Umno/BN dan menyebabkan kalah teruk dalam pilihan raya umum 8 Mac lalu.

Terbaru, bekas ahli Parlimen Tanah Merah, Ir Shaari Hassan mendakwa ada kalangan ahli yang mensabotaj selain berkempen memburuk-burukkan calon termasuk dirinya di Tanah Merah.

Pelbagai bukti ditampilkan Shaari termasuk risalah memburuk-burukkan beiau yang dikatakan dilakukan atas alasan sabotaj oleh ahli-ahli pada pilihan raya lalu.

Sebelum ini beberapa laporan turut menyebut dakwaan berlakunya sabotaj di kalangan ahli Umno ke atas calon yang dipilih kepimpinan Umno pada pilihan raya lalu.

Kekalahan besar Umno/BN pada pilihan raya lalu sesungguhnya memberi tamparan besar kepada parti itu hingga banyak suara mengkritik kepimpinan Umno/BN yang dikepalai Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Antara yang paling vokal ialah, bekas Perdana Menteri, Tun DR Mahathir Mohamad yang lantang menyatakan Abdullah perlu bertanggungjawab atas kekalahan besar dalam sejarah ini termasuk melepaskan jawatan sebagai Perdana Menteri.

Dr Mahathir juga menyalahkan Abdullah sebagai pemimpin yang tidak mendengar nasihat dan pandangan orang lain sebaliknya hanya mendengar pandangan menantunya, Khairy Jamaluddin.

Senada dengan Dr Mahathir, anaknya, Dato' Mukriz Mahathir pula mengutus surat terbuka kepada Abdullah supaya melepaskan jawatan.

Perang terbuka itu menyebabkan Abdullah rimas, dan terpaksa menyerang kembali Mahathir dengan pelbagai tuduhan.

Namun paling menghangatkan suasana, Abdullah dikatakan cukup bimbang dengan suara-suara kalangan ahli yang dilaporkan mungkin mengintai peluang untuk menyokong calon-calon lain yang akan bertanding jawatan Presiden Umno termasuk veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah.

Kini suasana dalaman Umno begitu kalut, jawatan Ketua Pemuda Umno mungkin menyaksikan pertandingan tiga atau empat penjuru (mungkin antara Dr Mohd Khir Toyo, Mukriz Khairy Jamaluddin atau muka baru).

Semuanya gara-gara pada pilihan raya umum lalu mereka mengalami kekalahan besar kepada Pakatan Rakyat termasuk hilang lima negeri.

Umno mula kelemasan dan terpaksa mengalih isu bahawa kekalahan dalam pilihan raya umum lalu adalah kerana adanya sabotaj ahli-ahli terhadap calon yang ditampilkan.

Suka penulis merujuk kepada kenyataan Dr Khir Toyo semasa menyampaikan pandangan dalam Forum Umno Pasca Pilihan Raya Umum ke-12 di Petaling Jaya 1 April lalu.

Dr Khir menyatakan bahawa beliau tidak menolak adanya campur tangan dalam pemilihan calon-calon yang mewakili Umno pada pilihan raya lalu.

Sementara Tun Mahathir pula menyimpulkan bahawa campur tangan Khairy menyebabkan mereka yang sepatutnya menjadi calon tidak dapat bertanding dalam pilihan raya lalu.

Ia katanya menyebabkan rakyat meluat kepada Umno/BN selain kemarahan rakyat ke atas kepimpinan Abdullah yang sangat lemah dan ekonomi yang tidak menentu.

Justeru, dakwaan Ir Shaari (Tanah Merah) bahawa ahlinya mensabotaj mungkin benar, kerana ahli Umno sudah meluat dengan kepimpinan yang ada hari ini.

Malah mungkin juga ahli Umno sudah mula mencatur strategi untuk menyertai Pakatan Rakyat yang dilihat lebih dominan membantu rakyat hari ini.

0 ulasan: