Jumaat, 11 April 2008

Ahli UMNO patut henti beri sokongan kepada Pak Lah


HARAKAH : 08-04-2008

KUALA LUMPUR, 7 Apr (Hrkh) - Sudah sampai masanya ahli-ahli Umno mempertimbangkan semula sokongan mereka kepada pemimpin parti itu setelah usaha dan sokongan mereka tidak dihargai langsung, kata Ketua Penerangan PAS, Haji Mahfuz Omar.

"Kasihan ahli-ahli Umno yang berpuluh-puluh tahun bertungkus-lumus untuk memenangkan parti mereka.

"Baru kali ini parti mereka mengalami kekalahan teruk, mereka yang dipersalahkan kononnya kerana mensabotaj parti sendiri," kata beliau.

Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bukan sahaja enggan mengambil tanggungjawab atas kekalahan parti yang dipimpinnya malah menyalahkan sesiapa sahaja dan apa jua perkara kecuali diri sendiri.

Beliau menyifatkan sikap Abdullah itu sebagai "memalukan ahli-ahli Umno kerana mempunyai pemimpin seperti itu".

"Dengan membutakan matanya kepada kemarahan rakyat terhadap pentadbirannya yang banyak memudaratkan negara ini, beliau berkata Barisan Nasional (BN) tidak akan kalah 14 kerusi Parlimen dan 22 Dewan Undangan Negeri (DUN) jika tidak disabotaj ahli-ahli sendiri.

"Seputih mana pun penarafan yang diberikan kepada sesuatu kawasan oleh jentera partinya, Perdana Menteri tidak boleh kata kawasan-kawasan itu dijamin menang. Mana boleh jamin dan atasi kuasa Allah yang membolak-balikkan hati?" Ahli Parlimen Pokok Sena itu mempersoalkan.

Mahfuz meminta Perdana Menteri supaya "beristighfar banyak-banyak," memuhasabahkan diri sendiri serta berundur seberapa segera bagi menyelamatkan negara ini.

"Contohilah tindakan Presiden MCA, Datuk Seri Ong Ka Ting yang enggan menjadi menteri untuk mengambil tanggungjawab atas prestasi buruk partinya atau Pemangku Presiden Gerakan, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon yang menawarkan diri untuk mengundur diri," kata beliau.

0 ulasan: