Ahad, 19 Julai 2009

UPSR – Penilaian semula



Saya tertarik dengan cadangan pemansuhan peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) oleh Naib Ketua Pemuda UMNO, Datuk Razali Ibrahim. Saya cukup bersetuju dengan kata-kata beliau bahawasanya UPSR hanya dijadikan medium untuk mendapat tempat di asrama penuh semata-mata.

Bagi mereka yang pernah menonton drama cikgu Limau Kasturi, sudah pasti dapat memahami akan kesulitan yang dihadapi oleh saya dan rakan-rakan sekampung semasa di sekolah rendah dahulu. Pergi ke sekolah seawall pukul 5.00 pagi dan pulang pada jam 12.00 tengahari ( itu dahulu ).

Saya juga ingin memberi pandangan mengenai apa yang telah saya hadapi semasa di sekolah rendah di suatu ketika dahulu. Saya mengaku bahawasanya keputusan UPSR saya adalah teruk sekali. Keputusan itu telah menidakkan saya untuk mendapat tempat di mana-mana sekolah berasrama penuh dan keputusan itu juga telah menyebabkan saya diletakkan di kelas ‘terakhir’ semasa di tingkatan satu.

Namun demikian, selepas keputusan peperiksaan Penilaian menegah Rendah (PMR) diumumkan, saya telah layak untuk memasuki kelas aliran sains dan ini telah mengubah sejarah hidup saya keseluruhannya.

Apa yang saya ingin tuliskan kali ini adalah, UPSR bukanlah satu-satunya kaedah dalam menentukan kecermerlangan seseorang pelajar itu terutamanya bagi pelajar di luar Bandar yang tidak mendapat pendedahan serta pendidikan yang setara dengan mereka yang berada di Bandar.

Walaupun kita mempunyai system pendidikan yang dikatakan terbaik, namun halangan-halangan tertentu yang dihadapi oleh pelajar di luar Bandar telah menyebabkan kebolehan serta kemampuan mereka yang sebenar tidak dapat diserlahkan melalui UPSR tersebut.

Penilaian tentang kemampuan atau pencapai oleh seseorang pelajar yang diterjemahkan melalui peperiksaan UPSR yang diwajibkan ketika pelajar ditahap enam ( darjah 6 ) boleh dikatakan sudah terlambat dalam kontek “memberikan penilaian sebenar” terhadap kemampuan seseorang pelajar tersebut.

Saya bukannya menyokong akan cadangan tersebut, tetapi apa yang ingin saya katakan adalah ; Semoga pihak Kementerian Pendidikan dapat melakukan atau memperkenalkan sesuatu kaedah yang lebih realistic dalam proses penilaian atau menilai akan kemampuan sebenar seseorang pelajar terutamanya bagi mereka yang berada di luar Bandar.

Sesuatu cara yang lebih adil dan sama rata dalam memberi peluang kepada pelajar dari luar Bandar untuk mencapai cita-cita ke menara gading.

0 ulasan: