Jumaat, 10 Julai 2009

PAS juga PERASUAH?



Pilihanraya dan rasuah seakan-akan menjadi sinonim dengan masyarakat kita. Bunyi sahaja pilihanraya, maka isu rasuah juga kedengaran. Tidak kira ianya pilihanraya kecil atau pun pilihanraya umum. Isu tetap ada.

Jika sebelum ini kita selalu diberitakan pihak UMNO/BN yang kerap melakukan rasuah. Namun kini berbeza pula dengan pilihanraya ini. Rasuah dikatakan dilakukan oleh pihak PAS. Bunyinya macam tidak percaya. Tetapi dalam dunia ini, apapun boleh terjadi.

Teringat saya sewaktu pilihanraya umum ke-12 lepas. Pada awalnya hati sudah bertekad untuk memangkah PAS bagi kedua-dua calon DUN dan ADUN. Pada waktu itu hati terasa untuk melihat PAS menjadi kerajaan di Negara ini. Terasa bersihnya PAS itu dan kotornya UMNO itu.

Namun, dihari pilihanraya tersebut, maha adilnya tuhan itu telah menunjukkan kepada saya bahawasanya PAS itu bukanlah seperti yang saya gambarkan. Dua orang kawan sekampung saya tidak mahu datang untuk mengundi!!..Untuk mengetahui keadaan sebenar, saya ke rumah mereka dan bertanyakan hal tersebut. Jawab mereka, dua hari lepas orang UMNO ada memberinya wang sebanyak RM 50 dan memintanya memangkah BN dalam pilihanraya nanti. Namun, semalam orang PAS pula datang memberinya RM 100 agar tidak payah keluar mengundi.

Mereka juga berkata, oleh kerana kedua-dua perayu undi telah memberinya wang, jadi mereka malu untuk keluar mengundi dan jika mengundi, sudah pasti mereka akan rasa bersalah terhadap kedua-dua pihak.

Semasa itu, hati saya menjadi sedih kerana tidak disangka-sangka apa yang difikirkan BERSIH oleh saya itu sebenarnya lebih kotor daripada yang kotor. Oleh kerana tanggungjawab saya sebagai rakyat maka saya terpaksa juga keluar mengundi. Nak tahu apa yang pangkah..oleh kerana ingin memberikan sesuatu yang adil, maka bagi kerusi PARLIMEN saya berikan kepada Tengku Razaleigh (UMNO) dan DUN pula saya berikan kepada PAS. Adilkan kerana kedua-duanya adalah perasuah.

Berbalik kepada isu MAnik Urai, saya tidak hairan jika sekiranya diberitakan PAS juga bermain dengan rasuah. Namun yang saya hairan, PAS juga adalah PERASUAH.

Jika kita SELALU mendengar pihak PAS menuduh dan melaporkan isu rasuah UMNO semasa pilihanraya kepada pihak SPRM, kenapa pula jika benar TERBUKTI pihak PAS juga melakukan rasuah kita tidak melaporkannya kepada pihak SPRM?

Kesimpulannya, salah laku rasuah semasa pilihanraya tidak sepatutnya dilakukan oleh mana-mana parti politik dalam proses merayu undi. Ianya amat merosakkan akhlak kita semua. Rasuah sepatutnya dilaporkan agar ianya tidak menjadi TABIAT orang politik. TABIAT yang akan merosakkan negara di suatu hari nanti.

0 ulasan: