Rabu, 22 Julai 2009

Antara Manek Urai dan Gua Musang



Walau pun mengalami kekalahan di Manek Urai, pihak BN masih lagi bersemangat untuk memberikan pembangunan kepada kawasan tersebut. Usaha tersebut perlulah dipuji dan terima kasih di ucapkan. Harapan kerajaan BN untuk menjadikan Manek Urai sebagai satu-satunya kawasan contoh pembangunan yang ingin dibawa oleh pihak kerajaan amatlah dialu-alukan. Terima kasih diucapkan sekali lagi.

Persoalan saya adalah, jika BN yang telah nyata mengalami kekalahan tetapi masih berhasrat untuk membangunkan kawasan tersebut, bagaimana pula dengan Gua Musang?

Padahal, umum tahu bahawasanya Gua Musang dan Jeli merupakan pertahanan kerajaan BN di Kelantan. Gua Musang dikepalai oleh YM Tg Razaleigh Hamzah manakala Jeli pula dikepalai oleh Tok Pa.

Apa yang menarik tentang rakyat Gua Musang, kemana sahaja arah perjuangan beliau akan diikuti oleh rakyat. JASA BELIAU KEPADA RAKYAT GUA MUSANG MENGATASI SEGALA – GALANYA.

Dapat dilihat, sejak beliau balik semula ke pangkuan UMNO, Parlimen Gua Musang juga kembali kepada UMNO. Sudah dua tiga penggal Gua Musang dibawah UMNO. Namun tidak pernah kendengaran bahawasanya kerajaan akan menjadikan Gua Musang sebagai kawasan anak emas, anak angkat, kawasan contoh pembangunan atau pun sebagainya lagi.

Jika Manek Urai satu DUN yang kecil dan kalah pula dijanjikan berbagai kemudahan, bagaimana pula dengan Gua Musang yang kerusi ADUN dan 2 DUN-nya di miliki oleh BN?

Tengku sudah banyak melakukan pengorbanan terhadap UMNO. Beliau sanggup membubarkan partinya Semangat 46 dan masuk UMNO. Beliau telah memulihkan sedikit sebanyak sokongan rakyat kelantan terhadap UMNO/BN. Namun, beliau masih diketepikan oleh orang UMNO.

Beliau semakin disisihkan oleh orang UMNO. Padahal, semua orang tahu bahawasanya beliau amat dihormati oleh rakyat kelantan . ini juga diakui oleh pemimpin UMNO seluruh negara. Tetapi tiada seorang pun UMNO yang datang kepadanya dan BEKERJASAMA dalam melakukan banyak perkara sama ada di dalam dan luar negara. Kepentigan parti dan sebagainya.

UMNO/BN seharusnya membayar dengan harga yang setimpal terhadap segala pengorbanan beliau selama ini.

Banyak perkara yang dapat dilakukan di Gua Musang. Satu kawasan yang di pegang oleh Tengku. Namun ianya tidak seperti yang diharapkan. Kerajaan tidak seharusnya meninggalkan Tengku begitu sahaja tanpa memberikan apa yang sepatutnya terhadap beliau.

Tengku boleh memberi banyak sumbangan sama ada terhadap parti, bangsa, agama dan Negara. Cuma syaratnya, beliau diletakkan ditempat yang sepatutnya oleh UMNO dan bukannya disisihkan begitu sahaja.


Kesimpulannya, saya tidak menghalang hasrat kerajaan dalam mewujudkan Manek Urai sebagai satu-satunya kawasan contoh pembangunan di Kelantan. Tetapi demi maruah Tengku dan rakyat Gua Musang, kerajaan BN/UMNO seharusnya memberikan tumpuan yang lebih besar terhadapnya.

Persoalannya, kenapa Manek Urai dan bukannya Gua Musang?


0 ulasan: