Selasa, 7 Julai 2009

ULAMA?

Justify Full

Masih adakah ulama yang benar-benar bersih dari gejala politik dalam Negara ini?

Wujudkah ulama yang dikatakan menghambakan diri sepenuhnya kepada agama. Ulama yang tidak melibatkan diri daripada mana-mana ideology politik. Ulama yang tidak digelar ulama PAS , ulama UMNO, Ulama PKR atau pun Ulama DAP.

Kenapa saya kata ulama Parti? sebab ulama-ulama yang bergiat dalam parti politik adalah ulama parti masing-masing. Masing-masing akan mengeluarkan hujah masing-masing mengikut kehendak atau kepentingan parti masing-masing. Mereka juga akan mengeluarkan fatwa yang menyebelahi Parti masing-masing.

Jika dalam PAS mereka yang dikatakan berstatus ulama itu kerap kali dilihat membuat kenyataan-kenyataan yang memihak kepada partinya. Mereka menghentam UMNO di sana sini, kiri dan kanan, atas dan bawah. Walau pun diserang sedemikian rupa, Ulama dalam UMNO masih berdiam diri dan tidak mengeluarkan kenyataan balas dalam mengimbangkan apa yang ulama PAS lemparkan terhadap UMNO.

Bagi system demokrasi yang diamalkan, setiap hujah dari rakyat atau pun sesiapa (termasuk dari parti pembangkang) seharusnya di jawab atau diberi penerangan oleh parti pemerintah. Begitu juga bagi kes apabila ulama-ulama dalam PAS menyatakan satu-satu hujah atau fatwa mereka pada masa-masa tertentu atau mengikut keadaan tertentu, pihak kerajaan seharusnya menampilkan mereka yang berlatarbelakangkan pendidikan ugama ( ulama ) dalam menjawab hujah tersebut dari segi pandangan agama.

Hujah ulama sepatutnya dijawab oleh ulama. Tidak kira sama ada ianya ulama dari pas atau pun dari pihak kerajaan. Apabila ulama menjawab ulama, maka rakyat dapat membuat pertimbangan siapakah yang betul dan siapakah yang salah.

Faktor penolakan rakyat terhadap UMNO kerana DI MATA rakyat PAS dipimpin oleh golongan ulama. Padahal, mereka tidak nampak kewujudan ulama di pihak kerajaan.

Ulama-ulama dalam kerajaan mengambil sikap defensive terhadap satu-satu perkara yang ditimbulkan oleh ulama dari pihak pembangkang.

Kenyataan di atas adalah berkenaan ulama parti. Tetapi persoalan saya, masih wujudkah golongan ulama yang bebas dari ideology politik di Negara ini?

0 ulasan: