Ahad, 12 Julai 2009

SEKULAR DAN HUDUD



Perlembagaan Persekutuan :-

1) Perkara 3 Perlembagaan menjelaskan bahawa ugama Islam ialah ugama rasmi bagi Persekutuan tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan bebas (Perkara 11). Namun begitu hak-hak seseorang untuk mengembangkan agama boleh dikawal atau disekat oleh undang-undang negeri, atau undang-undang Persekutuan bagi kes Wilayah Persekutuan, jika pengembangan itu dibuat di kalangan mereka yang telah menganut agama Islam – Perkara 11 (4).

2) Negara-negara Islam lain Afrika, Asia dan Eropah telah menggunapakai Perlembagaan sekular.

3) Perancis, Turki, India dan lain-lain menyatakan dengan jelas dalam perlembagaan negara tersebut adalah negara sekular tanpa merujuk kepada sebarang agama.

4) Negara Sekular tidak akan meletakkan Perkara 3 dan 11 di dalam Perlembagaan, tidak akan menyebut hal-hal yang berkaitan agama dan tidak akan menyebut YDP Agong sebagai ketua agama Islam.

5) Negara Sekular tidak akan membenarkan Mahkamah syariah serta institusi-institusi yang berbentuk keagamaan diwujudkan di Negara ini. Tidak kira ianya agama islam atau pun lain-lain agama.

6) Perkara 11(4) memberi kuasa kepada Dewan Undangan Negeri dan Parlimen untuk menggubal undang-undang bagi menyekat penyebaran agama lain kepada orang islam.

7) Negara sekular tidak akan membenarkan masjid-masjid atau pusat ibadat lain didirikan dan tiada peruntukkan akan diberikan terhadapnya.

8) Negara sekular tidak akan membenarkan penubuhan institusi keagamaan seperti Majlis fatwa Negara, majlis agama islam ( JAKIM ), Universiti Islam Malaysia (UIAM) dan sebagainya lagi.

9) Negara Sekular tidak akan membenarkan program-program berbentuk keagamaan seperti Majlis Al-Quran dan sebagai sama ada diperingkat negeri atau pun persekutuan.

10) Negara sekular tidak akan membenarkan program-program keagamaan disiarkan atau dicetak seperti Azan dan sebagainya.

11) Negara sekular tidak akan membenarkan ajaran agama islam di ajar di sekolah-sekolah dan tidak akan membenarkan penubuhan pondok-pondok serta sekolah-sekolah agama seperti sekolah agama rakyat dan sebagainya.

12) Negara sekular tidak akan membenarkan penubuhan parti-parti yang menggunakan agama dan pertubuhan-pertubuhan yang berasaskan agama. Parti PAS ( Parti Islam Se-malaysia ) tidak akan wujud jika negara ini adalah benar-benar sekular.

Malaysia adalah Negara yang berinstitusikan sekular dan bukannya berfahaman sekular.

1) Institusi Sekular -

Penubuhan institusi dan fungsi yang berasakan oleh keperluan semasa Negara. System dan badan kerajaan serta fungsinya ditentukan oleh keperluan rakyat dan Negara yang berlatarbelakangkan agama dan kaum yang berbeza dengan tidak menolak segala nilai dan kehendak agama.

2) Fahaman Sekular :-

Satu ideology yang menolak segala unsur, prinsip dan kehendak agama dalam menentukan apa-apa dasar dan rancangan kerajaan. Fasisme, Komunisme dan Marxisme adalah fahaman sekularisme.


KISAH HUKUM HUDUD

1) Negara-negara lain yang tidak mengamalkan sistem hudud, tetapi ia diiktiraf oleh umat Islam dan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) sebagai negara Islam.

2) Jika kerajaan ini bukan Islam kerana tidak melaksanakan hukum hudud samalah seperti tidak ada negara Islam di dalam dunia ini kerana kesemua 53 buah negara Islam di dalam dunia ini tidak melaksanakan hukum hudud.

3) Al-Quran bukan sebuah kanun undang-undang. Ia tidak menyebut semua kesalahan jenayah atau sivil. Selain daripada memberi beberapa hukuman khusus, yang perlu dilihat dalam konteks sejarahnya, al-Quran memberi dua prinsip universal hukuman, iaitu hukuman setimpal dan hukuman ihsan.

Enam kaedah menghukum disebut dalam Quran :-

a) Qisas, atau hukuman balasan sama.
b) Ta’zir, atau budi bicara hakim mengikut dua prinsip universal hukuman;
c) Diat, atau bayaran ganti-rugi,
d) Li’an, atau sumpah laknat,
e) Muhabalah, atau ujian kebenaran melalui doa,
f) Kaffarah, atau penebusan dosa.

4) hudud tidak disebut dalam al-Quran sebagai suatu kaedah menghukum. Dengan berpandu kepada kaedah-kaedah ini, masyarakat Islam boleh melakukan reformasi undang-undang yang sangat diperlukan mereka untuk membawa masyarakat Islam ke satu sistem perundangan dan satu sistem sosial yang paling baik dalam dunia.

5) Enakmen Undang-undang Kanun Jenayah Syariah (ii) 1993 (Hukum Hudud) telahpun diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan pada tahun 1993. Namun begitu, sehingga sekarang Undang-undang ini belum dikuatkuasakan oleh Negeri Kelantan. Namun Kerajaan tetap berjanji akan melaksanakan Hukum Hudud tersebut, setelah dikritik oleh Sultan Kelantan pada 19 Mei 1996.

6) Seseorang itu tidak akan menjadi murtad sekiranya menolak apa yang dikatakan hukum hudud tersebut kerana hukum hudud tidak disebut sebagai rukun islam.

( Mengucap dua kalimah Syahadah, Menunaikan Solat lima waktu sehari semalam, Membayar Zakat, Menunaikan Ibadah Puasa di Bulan Ramadhan dan Mengerjakan Haji bagi mereka yang mampu. )

Berikut adalah petikan ucapan TUN Dr. Mahathir di Nilam Puri, 1994 dan mengapa pihak KERAJAAN menolak cadangan tersebut:-

a) Ini tidak bermakna kita menolak hukum hudud. Kita hanya menolak tafsiran dan undang-undang PAS Kelantan yang tidak serasi dengan maqasid syariah. Penolakan sesuatu yang salah adalah wajib jika kita berpegang kepada ajaran Islam.

b) UMNO tidak melihat undang-undang ini sebagai UMNO, sebagai sebuah Parti Politik. UMNO mengasingkan parti dan politik dalam perkara ini. UMNO hanya mengkaji daripada sudut agama semata-mata. Siapa juga mesti kaji, terima atau tolak undang-undang PAS daripada sudut agama. Adalah salah melihat undang-undang Islam daripada sudut atau kepentingan Parti. UMNO tidak berbuat demikian.

c) Yang menolak dan patut menolak undang-undang PAS ialah orang Islam dalam UMNO. Pendirian UMNO sehingga kini ialah kerana orang Islam dalam UMNO belum mendapat bukti kajian yang tepat dilakukan berlandaskan ilmu feqah dan maqasid syariah. la bukanlah satu keputusan yang dibuat oleh UMNO secara sewenang-wenang.

d) Saya bercakap di sini sebagai seorang orang Islam yang dipertanggungjawab sebagai Presiden UMNO. Saya juga dipertanggung jawatan Perdana Menteri Kerajaan Malaysia. Soal undang-undang PAS bukan soal Dewan Rakyat semata-mata, walaupun Dewan Rakyat mempunyai peranan mengikut Perlembagaan Negara.

e) Kerajaan perlu mengkaji secara teliti undang-undang PAS Kelantan. Satu badan yang terdiri daripada orang Islam yang pakar dalam agama, hukum hakam dan jenayah perlu ditubuh. Mereka ini hendaklah terdiri daripada orang yang tidak mempunyai apa-apa kepentingan yang lain selain pegangan kepada agama Islam.

Namun mereka perlu kepakaran bukan sahaja dalam agama Islam tetapi juga dalam agama-agama lain dan dalam bidang jenayah dan undang-undang sivil dan jenayah. Seperti biasa mereka perlu mengambilkira keadaan semasa yang mempengaruhi amalan dan pelaksanaan ajaran, ibadat dan hukum dalam Islam.

f) Kerajaan Malaysia, sebagai Kerajaan yang bertanggungjawab terhadap agama dan umat Islam di Malaysia akan mengambil tindakan untuk menubuhkan badan ini. Sementara itu undang-undang PAS tidak boleh diterima atau dilaksanakan oleh sesiapa kerana ia masih bukan undang-undang Islam dan bukan undang-undang negara.


Kata-kata Datuk Zaid Ibrahim


Apabila PAS menggubal undang-undang Jenayah Syariah 1993, ia menggunakan nama hudud untuk menyakinkan pengundi Melayu bahawa ia sudah melaksanakan tuntutan Islam.

Tetapi penggubal undang-undang itu sepatutnya tahu undang-undang jenayah tidak boleh digubal di peringkat Dewan Undangan Negeri kerana hanya Parlimen sahaja boleh berbuat demikian disebabkan ada hal-hal tertentu perlembagaan Negeri tidak boleh melanggar Perlembagaan Persekutuan.

Tindakan itu dari segi teknikal adalah tidak sah. Kerajaan Negeri tiada keupayaan dari segi undang-undang untuk menggubal undang-undang jenayah.

Apa sahaja system yang diinginkan, proses dan caranya mestilah kena dengan kehendak Perlembagaan Negara.

Kata Karpal Singh DAP

Langkah mayat saya dahulu jika PAS ingin menubuhkan negara islam di negara ini.


0 ulasan: