Jumaat, 1 Februari 2008

MASJID ATAU PUSAT GERAKAN

Tidak salah bagi kita menyokong dan taksub terhadap satu-satu parti tertentu, tetapi jika masjid dipergunakan untuk kepentingan parti-parti tertentu sudah tentu ia telah menjadi satu perkara yang perlu dipandang serius oleh rakyat atau pun pemimpin-pemimpin parti politik di Negara ini.

Gambar di atas dapat memberi banyak gambaran tentang scenario politik di Negara ini yang tidak dapat membezakan diantara pegangan asas bangsa melayu yang beragama islam itu sendiri. Oleh kerana taksub terhadap parti politik tertentu, mereka dengan sengaja meletakkan bendera tersebut di masjid bagi menyatakan bahawasanya mereka adalah penyokong dan terus menyokong agama islam. Namun demikian, apa pula kata mereka yang menyokong parti lain yang juga berbangsa melayu dan beragama islam?? Sudah tentu terdetik di hati mereka satu perasaan dan kata-kata yang tidak dapat diluahkan semasa mengunjungi masjid berkenaan bagi menunaikan tanggungjawab terhadap yang Maha Esa.

Seharusnya tempat-tempat ibadah terutamanya masjid tidak diletakkan tanda-tanda parti tertentu. Mereka yang mengunjungi masjid tersebut bukannya datang untuk mendengar ceramah parti-parti tertentu dan bukan juga untuk memangkah undi bagi memberi sokongan terhadap parti-parti politik tertentu. Mereka datang kemasjid hanya untuk beribadat dan berserah kepada Yang Maha Esa Yang Satu.

Tidak kira mereka itu datangnya dari parti politik yang berbeza, namun kedatangan mereka ke masjid hanya untuk menunaikan kewajipan mereka kepada Yang Maha Esa.


Begitu juga dengan gambar di atas. Gambar tersebut menunjukkan tentang pembinaan sesebuah masjid di salah satu kampong yang terdapat di Negeri Kelantan. Begitu banyak bendera parti politik diletakkan sama ada pada kerangka bangunan atau pun di sekeliling kawasan pembinaan tersebut.

Sesungguhnya perlakuan tersebut adalah tidak kena pada tempatnya. Jika markas parti yang hendak dibangunkan tidak mengapa. Tetapi bangunan yang hendak dibina adalah masjid yang akan menjadi tempat beribadat bagi semua manusia yang menganut agama islam.

Jika benar sekali pun peruntukkan pembinaan masjid itu datangnya dari sumber parti-parti politik tertentu, mereka tidak perlulah membuat sesuatu yang boleh dikatakan tidak berapa cerdik. Mereka sepatutnya tidak menunjuk-nunjuk bahawasanya pembiayaan pembinaan sesebuah rumah ibadat itu disalurkan oleh pihak mereka. Tidak kira sumber kewangan itu datangnya dari parti politik seperti PAS, UMNO, PKR, BEBAS dan sebagainya lagi. Tidak payahlah menunjuk-nunjuk bahawa masjid itu adalah dibina oleh parti mereka.

Gambar tersebut seolah-olah memberitahu kita bahawasanya masjid yang bakal siap itu adalah untuk mereka yang menyokong parti politik tersebut sahaja bagi menunaikan ibadat. Masjid itu kepunyaan mereka.

Seharusnya masjid atau tempat-tempat beribadah tidak dijadikan alat atau tempat untuk parti-parti politik tertentu melakukan kempen pilihanraya mereka. Tidak kira mereka itu datangnya dari parti UMNO, PAS, PKR, BEBAS dan sebagainya.

Jauhkanlah unsur-unsur keduniaan dari tempat-tempat ibadah. Bebaskanlah masjid kita. Marilah kita sama-sama membinanya dan marilah kita sama-sama melakukan ibadat di dalamnya tanpa rasa wujudnya unsur-unsur kepartian terhadap parti-parti politik tertentu di dalam hati manusia yang beragama islam di Negara ini ketika mengunjungi masjid-masjid yang terdapat di Negara ini.


0 ulasan: