Khamis, 7 Februari 2008

TAN SRI SYED MOKHTAR ALBUKHARY


KATA-KATA SEORANG USAHAWAN TERKEMUKA NEGARA:

1) Kejayaan dan kekayaan bukanlah untuk diri sendiri tetapi untuk dikongsi dengan golongan yang kurang berkemampuan untuk memberi peluang mereka mendapat ilmu sekaligus mengubah hidup pada masa depan.

2) Apa gunanya kerajaan melahirkan golongan korporat ( dari dasar DEB ) dan bila sampai masa untuk membalas balik kepada masyarakat, mereka menjual kepentingan, ambil duit mereka dan duduk di luar Negara – mereka ini dianggap sebagai individualis melayu yang pentingkan diri sendiri.

3) Nikmat yang kita boleh merosakkan kita. Kita kena kawal supaya nikmat tidak merosakkan kita.

4) Saya sudah merasa semua nikmat di dunia ini, Cuma mati sahaja belum rasa.

5) Adalah salah jika duit yang diperolehi daripada bantuan kerajaan dilaburkan di luar Negara. Kena balik kepada asas. Sewajarnya perlu sumbangkan kepada Negara.

6) Mencari rezeki adalah sebahagian daripada amalan. Menimba ilmu juga sebahagian daripada amalan. Bila bercakap biarlah mengikut kedudukan. Jika ada rm1 jangan kata ada rm10. Ikhlaskan diri dan bila ada kemampuan, buat kerana Allah dan tidak perlu tonjolkan diri.

7) Saya selalu tidak fikirkan diri sendiri, cuba jaga orang-orang yang terajui kumpulan

8) Yayasan albukhary menjadi tempat untuk menempatkan lebihan yang boleh rosakkan diri kita supaya dapat berkongsi dengan orang lain.

9) Jangan lupa asal diri kita walaupun kita telah pergi ke serata dunia.

10) Kita kena terus bangun supaya bangsa lain tidak pandang hina pada kita. Biar dia cerdik dan kita pun tidak bodoh, dia kaya dan kita pun tidak miskin.

11) Usaha itu bukanlah suatu yang dapat dilihat dengan cepat. Kita kena berusaha walaupun lambat.

12) Tiada perbezaan fahaman politik dalam urusan kemasyarakatan dan perniagaan

13) Orang melayu kena kuat berusaha. Sama ada Berjaya atau tidak, tidak boleh putus asa. Kalau dapat kejayaan kena bersyukur, tidak dapat pun bersyukur juga. Tiada cara mudah untuk Berjaya. Sebelum Berjaya, kita perlu melalui proses tertentu kerana sebelum Berjaya kita terpaksa mengalami bermacam-macam cabaran.

14) Kita kena kenal diri sendiri. Sebelum mengenali Allah, kita disuruh mengenali diri sendiri. – kita kena menilai diri kita dengan jujur dan tidak boleh tipu diri sendiri.

15) Untuk orang melayu maju, mereka kena kembali kepada asas dan tiada sebab untuk seseorang untuk tidak maju.

16) Kalau kita tidak sabar, kita akan dapat hasil yang tidak sabar.

17) Kerajaan yang didukung oleh UMNO memang ada polisi untuk menolong orang melayu. Tapi DEB hanya bagi orang melayu 30 peratus dan 70 peratus lagi kepada kaum lain.

18) DEB kayakan seluruh masyarakat melaysia dan member peluang terbuka kepada semua kaum dan bukan kepada orang melayu sahaja.

19) Kita kena kenal orang politik, kena ada hubungan dengan orang UMNO. Bila ada hubungan dengan UMNO ada hubungan dengan pemimpin, bila ada hubungan dengan pemimpin kita ada hubungan dengan kerajaan.

20) Syed mokhtar akan mati. Yayasan akan kekal sebagai institusi. Syarikat-syarikat perniagaan juga akan kekal diurus oleh professional yang berkelayakkan dan bukan ahli keluarga. Perniagaan perlu menyumbang kepada hasrat yayasan dalam hal-hal kebajikan. Untuk itu, perniagaan perlu diuruskan secara professional untuk memastikan ia berkekalan.

21) Perkara yang benar akan beri kita kekuatan untuk terus berusaha, jangan lari dari tanggungjawab.

0 ulasan: