Sabtu, 5 Disember 2009

TAKSUB agama atau TAKSUB politik?



Mungkin apa yang saya katakana kali tidak disukai oleh sesetengah pihak terutamanya ahli-ahli PAS. Tetapi demi kenyataan, saya terpaksa menulisnya. Tidak kira ianya disukai oleh orang lain atau pun. Biarpun hakikatnya pahit, namun kita semua terpaksa menelannya.

Apa yang berlegar-legar dalam kepala saya sehari dua ini berkenaan suasana politik negeri Kelantan yang dijuarai oleh orang-orang PAS. Sudah timbul dalam fikiran saya satu persoalan adakah orang-orang PAS ini taksub kepada agama atau pun taksub kepada politik.

Jika mengambil-kira akan peristiwa yang berlaku sejak dua menjak ini, nak kata orang PAS taksub agama tidak..tetapi nampaknya lebih taksub kepada politik.

Dengan beberapa peristiwa yang melanda parti PAS baru-baru menyebabkan mereka terlalu sibuk mempertahankan diri. Semua kekuatan ditumpukan dalam mencari jalan keluar dari keadaan yang terdesak itu. Sehinggakan mereka terlupa rakyat kini dalam keadaan gelisah akibat banjir yang melanda.

Jika dahulu ada juga kedengaran wakil rakyat mereka melawat mangsa-mangsa banjir tetapi kali ini lain pula jadinya. Mungkin mereka tiada masa untuk melawat kerana terlalu memikirkan masalah sendiri.

Berbalik kepada tajuk asal, jika dahulu orang-orang PAS amat suka melabelkan pemimpin-pemimpin Negara khususnya Perdana Menteri dengan gelaran-gelaran tertentu. Gelaran-gelaran seperti MAHAFIRAUN, AL-JUBURI, DIKTATOR, KERAJAAN TIGA BERANAK , KRONISMA, RASUAH dan sebagainya. gelaran yang bertujuan memburukkan pemimpin tersebut.

Oleh kerana pada keadaan pada masa itu menyebelahi mereka, maka ianya mendapat sambutan hangat daripada rakyat jelata. Ramai yang katakana gelaran itu patut diberikan kepada mereka itu.

TUN MAHATHIR didesak berundur kerana dikatakan sudah lama memerintah. Manakala TUN ABDULLAH dikutuk dan diminta berundur kerana MENANTUNYA. Orang-orang PAS amat suka bila kedua-dua berundur dari tampuk pemerintahan.

Namun kini keadaan sudah berubah..ianya sudah terbalik kepada seorang yang dianggap suci oleh orang PAS. TOK GURU NIK AZIZ. Walau pun telah melakukan perkara yang sama seperti yang dialami oleh bekas Perdana Menteri itu, namun tiada pula yang bangkit mendesaknya meletakkan jawatan. Adakah ianya satu keadilan dan kesaksamaan yang perlu diperjuangkan oleh orang PAS?

Jika kedua-dua TUN tidak diberi peluang dan ruang kemaafan oleh orang-orang PAS ketika itu...kenapa ianya boleh diberikan kepada TOK GURU? Adakah itu adalah satu keadilan dalam islam kita?

Jika si-A mencuri RM10 dan si-B mencuri RM0.10..kedua-duanya adalah mencuri dan salah disisi agama. Tidak kira undang-undang agama atau pun undang-undang Negara. Orang yang mencuri boleh ditangkap dan dihukum penjara. Walaupun mencuri RM10 atau pun RM0.10..keduanya adalah mencuri. Tidak kira besar atau kecil. Orang yang mencuri pula dipanggil PENCURI.

Apa yang salah..kita tidak boleh kata ianya betul. Nanti dilaknat oleh ALLAH swt dan juga makhluk yang lain. Yang hitam tidak boleh dikatakan putih dan begitu juga sebaliknya.

Kata-kata seperti TOK GURU tidak mendapat NASIHAT yang betul adalah satu lagi kata-kata yang tidak boleh diterima akal. Ianya juga tidak professional sekali. Mengapa kata-kata seperti itu tidak dikeluarkan oleh orang-orang PAS terhadap PAK LAH semasa beliau melantik menantunya dahulu? Setahu saya kes PAK LAH dahulu ibarat api di tambah api oleh orang-orang PAS. Adakah itu satu keadilan???

Semua tahu..TOK GURU pernah mengeluarkan kata-kata bahawasanya beliau sudah lama terlibat dalam politik dan beliau sudah matang dalam segala hal. Disini, kata-kata beliau tidak mendapat nasihat yang betul juga sama sekali tidak boleh diterima.

Dimana keadilan yang kita perjuangkan selama ini?? Adakah ianya adil jika orang lain yang terkena dan menjadi tidak adil dan zalim bila kena pada diri sendiri.

Adakah kita semua sudah menjadi taksub politik dan bukannya taksub kepada agama?

TOK GURU...Sudah sampai masanya...

0 ulasan: