Isnin, 14 Disember 2009

PAS dan ISLAM



Saya tidak mahu menulis panjang lebar tentang perkara ini kerana semua orang tahu akan status Parti PAS di Negara ini. Saya menulis kerana kata-kata seorang kawan yang mendakwa berfahaman wahabi dan juga aktif mengikuti jemaah tabligh di kawasannya.

Kata-katanya yang berbunyi seperti berikut :-

“ Parti PAS bukanlah bersifat islam sepenuhnya kerana ianya tidak menepati nilai islam itu sendiri yang bersifat tiada sempadan. PAS adalah bersifat parti politik semata-mata. ISLAM tidak bersifat berpuak-puak”

“ Persepsi orang ramai atau ahli pas yang salah telah lama dicipta atau terjadi adalah bila masuk PAS maka orang itu lebih islamik”

“Jika seseorang itu mahu berdakwah berkenaan agama islam beliau tidak payah masuk mana-mana parti politik kerana dalam islam itu sendiri sudah ada politik”

“ jika disebut PARTI PAS maka ianya terdiri daripada ahli dan penyokongnya SAHAJA..maka ianya bersifat assabiyah dan ianya tidak selaras dengan agama islam itu sendiri”.

“ Nak masuk PAS kena isi borang PAS tetapi nak masuk ISLAM kena mengucap dua kalimah Syahadah serta melakukan rukun-rukun wajib yang lain”.

Kenapa kawan saya kata macam tu?? Saya pun tidak pasti....beliau juga ahli agama tetapi tidak taksub politik..

0 ulasan: