Khamis, 28 Mei 2009

YB IR NIZAR YANG TELAH JAUH TERPESONG.

Sedih bila memikirkan apa yang sedang dilakukan oleh YB Ir Nizar diwaktu ini. Sedih kerana beliau telah jauh terpesong dari landasan perjuangan yang sebenar.

Jika sebelum ini (Semasa Menjadi Menteri Besar), beliau telah memohon untuk DERHAKA kepada Tuanku Sultan, kini beliau sekali lagi telah melakukan kesalahan yang hampir sama terhadap Tuanku Sultan.

Kata-kata beliau(setelah tidak menjadi Menteri Besar), “ Jika Tuanku tidak perkenan agar DUN perak dibubarkan, akan ada kebangkitan daripada rakyat”.

Kata-kata yang berupa UGUTAN terhadap Tuaku Sultan.

Kata-kata tersebut telah MENGHINA Tuanku Sultan.

Kata-kata yang boleh ditafsirkan sebagai satu seruan kepada rakyat agar bangkit dan terus menghuru-harakan Negeri Perak.

Kata-kata beliau itu boleh ditafsirkan sebagai berikut :-

‘ Rakyat sudah tidak lagi memandang tinggi akan kedudukan Tuanku Sultan. Jika Tuanku Sultan tidak MENURUTI apa yang beliau katakan, Tuanku dan Rakyat Negeri Tuanku akan hidup dalam keadaan kucar-kacir. Jika beliau kata bangkit, maka berlakulah huru-hara dalam negeri’.

‘beliau ingin menunjukkan bahawasanya kedudukan beliau dimata rakyat adalah lebih tinggi daripada Tuanku Sultan’.

‘ seoalah-olah beliau mengizinkan keadaan huru-hara berlaku dalam negeri perak’.

Jika ini yang YB Ir Nizar maksudkan, beliau telahpun melakukan kesalahan sama ada terhadap Tuanku Sultan atau pun terhadap rakyat dan Negara. Beliau boleh dikenakan dakwaan dan hukuman terhadapa kesalahan-kesalahan seperti berikut :-

1) Penghinaan terhadap ketuanan Tuanku Sultan Perak.
2) Membuat Ugutan terhadap Tuanku Sultan Perak.
3) Melaga-lagakan Tuanku Sultan dengan Rakyat Perak.
4) Kata-kata hasutan yang boleh mengugat kestabilan Negara.
5) Melakukan penderhakaan terhadap tuanku Sultan.
6) Mencemar keharmonian dalam Negara.
7) Melemahkan kedudukan ekonomi negeri Perak.
8) Tidak menghormati undang-undang negeri atau Negara.
9) Merancang serta melakukan perbuatan yang bertujuan menjatuhkan kerajaan negeri yang sah dengan cara yang tidak sah dari segi undang-undang.

Beliau sesungguhnya TIDAK LAYAK untuk menasihati Tuanku Sultan kerana beliau kini bukanlah Menteri Besar yang diberi perkenan oleh Tuanku Sultan. Beliau juga telah kehilangan majority.

Beliau sebagai PEMIMPIN yang dihormati (YB) oleh semua orang seharusnya tidak mengeluarkan kenyataan atau pun melakukan perbuatan-perbuatan yang boleh memudaratkan kepada semua orang. Tambahan pula ianya berkait rapat dengan institusi beraja Negara yang disanjungi selama ini.

Berbalik kepada prinsip islam; mana yang lebih penting dan lebih baik. Memberi perhatian kepada hanya seorang manusia atau pun menjaga kepentingan lebih ramai lagi kelompok manusia.

Sabar dan berserah kepada Qada’ dan Qadar, cukuplah setakat ini. Hentikanlah sesuatu yang sia-sia dan merosakkan. Jika inginkan kebangkitan semula, tunggulah sehingga pilihanraya ke-13 nanti. Jika tuan adalah orang yang benar dan masih disukai rakyat, sudah pasti tuan akan dipilih semula nanti. Tidak akan lari gunung yang dikejar. Jika berpuluh-puluh tahun tuan sanggup menunggu untuk menjadi pemerintah, apalah sangat dengan masa dua (2) tahun lagi masanya untuk PRU 13.

SEMOGA MENJADI IKTIBAR KEPADA SEMUA.


0 ulasan: