Ahad, 17 Mei 2009

PAS – Parti Islam Yang Semakin Tercemar.


Parti PAS akan mengadakan persidangan pada bulan JUN ini bagi memilih tokoh-tokoh tertentu untuk membentuk pasukan yang akan membawa hala tuju Parti pada masa hadapan. Persidangan kali ini bunyinya berlainan sedikit daripada pemilihan yang lepas kerana isu-isu semasa yang menyelubungi parti.

Pertandingan diantara pihak yang didakwa golongan ulama dengan golongan endorgan. Pertandingan diantara ulama mee segera dengan ulama mee rebus.

Isu-isu yang timbul memberi petunjuk kepada umum bahawa parti ini sedang menghadapi satu dilemma terhadap kesinambungan corak kepimpinan parti.

Jika kini parti dipimpin oleh Tn guru Nik Aziz nik Mat dan juga Tuan Guru Hj Hadi Awang, namun perubahan kepimpinan ke generasi ke-3 sedang sedang berlaku. Generasi yang dikatakan professional atau pun digelari sebagai erdogan oleh sesetengah orang.

Antara isu-isu yang mencemari parti yang sedang hangat diperkatakan kini yang perlu diberi perhatian oleh ahli parti adalah seperti berikut :-

1) Penguasaan orang-orang tertentu yang digelar Erdogan dalam urusan petadbiran dan hala tuju parti . Mereka ini dikatakan terdiri daripada golongan professional yang ingin meliberalisasikan parti Pas.

Idea-idea yang ditimbulkan oleh mereka amat bercanggah dengan pemikiran golongan ulama atau pelopor asal parti. Kehadiran mereka telah membolehkan parti kini bekerjasama dengan pihak DAP yang dahulunya amat hebat dalam penentangan terhadap bangsa melayu dan penubuhan Negara islam.

Jika dahulunya parti pas amat memusuhi UMNO kerana bekerjasama dengan parti-parti lain, namun kini, dengan kehadiran golongan ini parti pas telah membuka laluan bagi mereka bekerjasama dengan parti-parti yang dimusuhi oleh mereka suatu tika dahulu.

Golongan ini juga telah menyebabkan penyisihan sistematik terhadap golongan ulama daripada memegang jawatan penting dalam parti. Parti kini ditadbir oleh mereka yang amat tipis sekali pegangan mereka terhadap perjuangan parti yang asal.

Kehadiran golongan ini telah menghakis sedikit sebanyak sokongan rakyat jelata terhadap parti pas. Mereka dilihat tiada beza dengan mereka yang berada dalam parti lain seperti UMNO dan PKR.

2) Gerak-geri pemimpin yang dilantik dalam pentadbiran negeri-negeri yang dimenangi oleh Pakatan Rakyat ( PKR-DAP-Pas ) telah membuka pekung keburukkan wakil rakyat parti. Kejadian krisis politik di negeri perak telah menunjukkan kepada rakyat bahawasanya pemimpin tersebut bertindak tidak seperti beliau adalah wakil dari parti pas yang memperjuangkan panji-panji islam.

Beliau gagal mencari penyelesaian mengikut ‘cara Pas’. Tiada persidangan khas seperti perbincangan di peringkat tertinggi diadakan oleh Parti PAS dalam mencari jalan penyelesaian terhadap isu tersebut mengikut lunas-lunas islam.

Rakyat dibiarkan dengan keadaan yang tertekan kerana politik tersebut.

3) Isu-isu seperti pembalakan yang ‘melampau’ yang sedang berlaku di Gua Musang dan pengambilan tanah rakyat sedikit sebanyak telah menghakis kepercayaan rakyat terhadap pemimpin-pemimpin parti.

4) Kenyataan anak kepada Tuan Guru Nik Aziz bahawa adanya golongan mee rebus dan mee goreng dalam parti yang mempengaruhi kenyataan yang dikeluarkan oleh Tuan Guru telah sedikit sebanyak memberi impak kepada pemikiran rakyat terhadap parti.

Rakyat percaya bahawa orang seperti beliau ( Nik abduh ) tidak akan membuat kenyataan yang bukan-bukan tanpa bukti yang kukuh. Sudah pasti beliau akan berfikir semasak-masaknya sebelum satu-satu kenyataan dibuat tentang sesuatu yang menyentuh kesucian parti. Tambahan pula beliau adalah seorang yang berpengetahuan dalam bidang agama dan juga anak kepada Tuan Guru Nik Aziz.

5) Politik Wang. Isu yang tidak disangka-sangka menyusup kedalam parti. Jika sekiranya isu ini benar-benar terjadi dalam pemilihan parti kali ini saya percaya parti akan menghadapi bencana pada PRU-13 nanti. Jika rakyat menganggap UMNO adalah parti yang kotor kerana mengamalkan politik wang, bagaimana pula jika ianya berlaku didalam parti pas.

Harapan rakyat untuk melihat PAS adalah bersih untuk selamanya adalah tidak kesampaian. Isu ini akan menghancurkan kepercayaan dan pegangan rakyat terhadap parti. Saya percaya isu ini akan menghancurkan parti selepas ini. Ahli dan penyokong akan rasa tertipu dengan keadaan ini.

Banyak lagi isu-isu yang berlaku kini sedang membawa parti pas kearah kehancuran. Tiadanya system ‘pertahanan dalaman’ parti terhadap kejadian yang sedang berlaku dan akan berlaku yang akan melemahkan parti dengan sendiri.

Kerosakan yang berlaku dari dalam akan memberi impak besar terhadap kesinambungan survival parti di masa hadapan. Impak tersebut lebih besar jika dibandingkan dengan kekalahan yang dialami dalam pilihanraya.

Semoga pemimpin-pemimpin yang masih lagi berstatus ulama dapat segera membaiki keadaan demi keutuhan parti dalam memperjuangkan agama dan bangsa.

Sesungguhnya Parti pas adalah pertahanan terakhir dalam mempertahankan kepentingan politik orang melayu dan islam di Negara ini.

Rakyat masih sayangkan UMNO, dan jika sekiranya UMNO yang berada dibarisan hadapan telah gagal, parti PAS adalah tempat terakhir untuk orang melayu mengadu. Jika PAS juga gagal, maka gagal-lah perjuangan orang melayu di bumi ini.


0 ulasan: