Ahad, 31 Mei 2009

Pilihanraya Kecil Manek Urai – UMNO Vs PAS



Tidak mahu ulas banyak tentang pilihanraya kecil ini. Saya hanya ingin menyatakan di sini bahawasanya peluang untuk UMNO/BN menang di sana adalah amat tipis sekali.

Mengapa saya berkata demikian,

Setelah memahami tentang apa yang telah terjadi semasa pilihanraya umum ke-12 dahulu. Kemenangan PAS dengan majority yang amat besar pada PRu-12 dahulu adalah disebabkan oleh pergolakan yang berlaku di dalam UMNO/BN.

Jika di Kelantan, istilah yang sering diguna pakai adalah ‘cah keting’. Perlakuan cah keting ini berlaku apabila perasaan tidak puas hati pihak-pihak tertentu dalam UMNO /BN terhadap satu-satu keputusan yang diambil diperingkat atasan atau pun terhadap orang-orang tertentu dalam parti.

Dikisahkan daripada orang Manek Urai, pada PRU-12 dahulu keputusan pihak atasan UMNO/BN meletakkan Datuk Ramzi bertanding sebagai Ketua Bahagian amat mendukacitakan masyarakat Kuala Krai. Mereka berdukacita kerana Datuk Ramzi bukannya orang tempatan tetapi berasal dari daerah lain. Tapi oleh kerana beliau adalah orang rapat kepada Mantan Perdana Menteri Pak Lah, maka beliau diberikan peluang untuk mencuba nasib di kawasan tersebut.

Dikhabarkan juga pertembungan berlaku diantara anak tempatan yang bernama Wan Zaid dengan datuk Ramzi telah memecahkan undi pihak UMNO. Kekecawaan itu telah menyebabkan berlakunya sabotaj dan juga kerja-kerja cah keting terhadap UMNO/BN dan seterusnya menyumbang kepada kekalahan dengan perbezaan undi yang tinggi.

Telah keluar dari mulut masyarakat di sana bahawasanya UMNO akan kalah sekali lagi. Perkara yang sama akan berulang. Perasaan tidak puas hati itu masih dipendam dan akan meletus sehari dua ini.

Sehingga semalam (30/05/09), beberapa orang sahabat dari Manek Urai menyatakan PAS masih mendahului pihak UMNO/BN.

Walau apapun kempen UMNO/Bn terhadap parti PAS, sekiranya ahli-ahli akar umbi dan pemimpin sendiri tidak bersatu dan masih lagi bergolak sesame sendiri, maka sampai bila pun UMNO/BN tidak akan dapat memenangi pilihanraya.

Selain daripada factor tadi, UMNO/BN juga nampaknya amat susah untuk mengatasi atau memecahkan ‘tradisi pemikiran lama’ rakyat Kelantan. Satu pemikiran yang masih memihak kepada Parti PAS dengan tumpuannya terhadap Tuan Guru Nik Aziz. Ingat PAS maka rakyat akan mengingati Tuan Guru Nik Aziz. Selagi Tuan Guru Nik Aziz masih ada maka selagi itulah kekuatan PAS terus terserlah di negeri ini dan juga pada mata rakyat Kelantan.

Seperti kata-kata Tuan Guru Nik Aziz, orang beri ambil tapi masa pangkah..lain cerita. Begitulah sikap kedua-dua pihak sama ada ahli UMNO atau pun PAS. Selaku rakyat, mereka akan ambil apa yang diberi..tetapi nak pangkah nanti..TANYA HATI.

Kebiasaannya, penyokong ‘asal’ PAS akan terus menyokong siapa sahaja yang dicalonkan. Namun berlainan pula dengan penyokong UMNO/BN. Hati mereka akan berubah-ubah dari masa ke semasa. Perubahan yang tidak boleh dijangka sama ada ianya kearah menarik atau pun menolak.

Semoga pilihanraya kecil ini berjalan dengan cara yang penuh beretika dan penuh aman. Menang atau kalah adalah adat pertandingan. Tidak kira siapa yang dicalonkan, walau apa pun keputusannya nanti, diharapkan kedua-kedua parti menerimanya dengan hati yang terbuka.

SELAMAT MENGUNDI KEPADA WARGA MANEK URAI. PILIHLAH YANG TERBAIK.




0 ulasan: