Jumaat, 7 Mac 2008

HARAKAH : UMNO GUNAPAKAI TAKTIK 2004 DI TERENGGANU DALAM MISI TAWAN KELANTAN


HARAKAH – (07-03-2008)

KOTA BHARU, 6 Mac (Hrkh) – Umno Kelantan kini difahamkan bakal menggunakan taktik serupa yang pernah dilaksanakan di Terengganu dalam misi menawan Kelantan Sabtu ini.

Kali ini bukan anak Kelantan yang berada di perantauan menjadi target, sebaliknya rakyat dari Thailand dan Indonesia yang diberi kad pengenalan difahamkan sedang dipunggah ke Kelantan.

Menurut sumber pengundi tidak dikenali itu sedang dihimpunkan di lokasi tertentu di Kuala Lumpur sebelum diangkut ke sini.

Sumber lain pula memberitahu kira-kira 30,000 rakyat dari Thailand dan Indonesia baru mendapat kad pengenalan dan dijangka dihantar ke Kelantan untuk mengundi pada 8 Mac ini.

Mereka akan diangkut ke Selangor dan Kuala Lumpur sebelum berkonvoi ke Kelantan.

Selain itu kira-kira 4,000 pelajar daripada institusi pengajian tinggi juga akan bertolak ke Kelantan malam ini.

Pelajar terbabit difahamkan diberi duit poket sebanyak RM250 setiap seorang dan akan diangkut dengan bas bagi mengundi di kawasan yang telah ditetapkan.

“Andaian itu dapat dilihat apabila Ketua Polis Negara sendiri turun ke bawah sekarang dan telah memberi amaran kepada pembangkang supaya tidak mengganggu mereka yang mahu pulang mengundi,” kata satu sumber.

Menurutnya kenyataan itu dilihat selaras dengan keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membatalkan cadangan menggunakan dakwat, biar pun lebih RM1 juta telah dibelanjakan bagi membeli dakwat di luar negara.

Dan lebih melucukan lagi Umno Kelantan difahamkan sedang menyiapkan kabinet bayangan Exco kerajaan negeri untuk mentadbir Kelantan.

Difahamkan satu majlis 'reherseal' atau simulasi bagi majlis angkat sumpah Menteri Besar dan anggota-anggota Exco kerajaan negeri akan diadakan.

Bahkan, Umno juga sedang menyiapkan senarai profil anggota Exco baru yang akan mentadbir Kelantan.

0 ulasan: