Khamis, 6 Mac 2008

HARAKAH : IKTIBAR FILEM "AKU YANG BERHORMAT"


HARAKAH – (06-03-2008)

Sesekali bila mengenangkan proses pilihan raya di Malaysia, saya teringat kembali pada sebuah filem yang cukup popular di Malaysia sekitar tahun 1983. Cerita yang bertajuk “Aku Yang Berhormat” mempamerkan satu jalan cerita yang amat relevan sehingga ke masa ini.

Filem yang diarahkan oleh Raja Ismail dan dilakonkan oleh Dharma Harun Al Rashid, Hamid Gurkha, Rosnah Mohd Noor, Dato’ Jamali Shadat dan Norlia Ramli. Filem ini ditunjangkan oleh dua karektor utama yang dibawa oleh Hamid Gurkha dan Dato’ Jamali Shadat.

Mungkin ada dikalangan kita yang tidak pernah menonton filem tersebut dipawagam, namun pernah juga filem tersebut ditayangkan di kaca televisyen untuk tontonan umum. Filem tersebut mengisahkan bagaimana dua orang sahabat, Hamid dan Jaafar (orang kampung yang tiada pendidikan tinggi) bersama-sama berusaha mendapatkan sokongan orang-orang kampung untuk menjatuhkan Jamali, wakil rakyat yang tidak mengamalkan sikap ‘Bersih, Cekap dan Amanah’.

Teknik yang digunapakai dalam menjatuhkan wakil rakyat yang korup, pecah amanah dan menindas orang kampung adalah melalui jalan demokrasi iaitu melalui satu pilihan raya. Apa yang pasti ianya menunjukkan bahawa sebenarnya orang Melayu mampu untuk membuat perubahan jika kena pada tempatnya.

Apa yang saya ingin jelaskan di sini adalah bagaimana seorang penduduk kampung yang tidak mendapat pendidikan yang tinggi sanggup berusaha menaikkan imej beliau dan berlatih untuk menjadi pemimpin (walaupun digambarkan dalam filem ini beliau berlatih di hadapan cermin muka). Yang penting sekali adalah tindakan yang dilakukan olehnya atas dasar untuk membersihkan pentadbiran sedia ada yang diterajui oleh wakil rakyat yang korup.

Wakil rakyat tersebut sememangnya menggunapakai beberapa teknik dalam mengekalkan kuasanya termasuk mengugut dan cuba membuat “character assasination” kepada saingannya. Dalam filem tersebut ditunjukkan bahawa wakil rakyat tersebut sanggup menipu para pekebun kecil dengan baja yang kurang berkualiti, dan bilangannya kurang dari sepatutnya kerana wakil rakyat tersebut telah menjualkan sebahagian baja subsidi tersebut kepada pihak ketiga.

Inilah sebenarnya senario yang berlaku hari ini di mana hampir semua wakil rakyat Barisan Nasional bertindak, membuat kelakuan yang sama seperti yang ditonjolkan dalam filem "Aku Yang Berhormat" ini. Dengan ini saya amat menggalakkan semua parti-parti Alternatif mendapatkan salinan yang sah filem ini dan tayangkanlah ianya dalam semua siri ceramah.

Kalau Barisan Nasional merasakan filem ini tiada kena mengena dengan apa yang wakil rakyat mereka lakukan, maka saya dengan ini mencabar RTM1, RTM2, TV3, TV7, TV9 dan Astro untuk menayangkan filem ini sebelum hari pembuangan undi (8 Mac 2008) tanpa apa-apa suntingan. Dengan itu kita akan dapat lihat adakah kisah tauladan dari filem tersebut tiada kena mengena dengan Barisan Nasional

0 ulasan: