Rabu, 10 Oktober 2007

Malaysia Negara Rasuah?

Kisah rasuah di Negara ini yang telah mencapai ke tahap maksima yang susah untuk dibendung lagi. Rasuah berada di dalam mana-mana bahagian pentadbiran kerajaan dan ianya semakin merebak manjadi busuk lagi membusukkan yang meloyakan tekak rakyat jelata.

Kini semua terbarai. Bangunan pecah. Paip bocor. Atap runtuh. Bangunan rahai. Loji retak. Jalan berlubang. Parit kambus. Tanah runtuh. Hutan gondol. Bukit merekah. Jambatan goyang. Jambatan retak.

Polis rasuah. Cik Gu rasuah. Cik Gi rasuah. Pegawai Majlis agama rasuah. Kastam rasuah. Cina rasuah. Melayu rasuah. India rasuah. Melanau rasuah. Yang beragama rasuah. Yang pergi haji rasuah. Yang puasa rasuah. Yang sembahyang rasuah. Yang pergi umrah rasuah. Pak Lebai, Pak Khatib, Pak Imam rasuah. Buat masjid rasuah. Buat surau rasuah. Buat sekolah agama rasuah. Tuur.... tuuur.... apa sudah jadi dengan negara kita ini?

Pegawai tinggi rasuah. Tambi rasuah. Peon rasuah. Kerani rasuah. CEO rasuah. Prebet, koperal, sarjan, inspektor dan IGP pun turut sama rasuah. Beli kapal rasuah. Buat kapal lagi rasuah hingga tak siap-siap. Beli senapang rasuah. Beli peluru rasuah. Beli kapal terbang rasuah. Beli tayar kapal terbang pun rasuah. Beli kapal selam rasuah. Bina kem askar rasuah. Buat uniform rasuah. Buat hospital rasuah. Buat rumah murah pun rasuah. Tuur.... apa sudah jadi.

Buat program TV rasuah. Nak berlakon rasuah. Nak kahwin rasuah. Nak masuk anak ke sekolah rasuah. Nak minta lesen kereta rasuah. Nak mintak tanah rasuah. Nak dapat lesen warung rasuah. Nak berniaga bulan Ramadan rasuah. Apa punya tuur cerita rasuah ni.

Tauke rasuah YB. YB rasuah Ayahanda Pakeda. Ayahanda Pakeda rasuah ketua kampung untuk rampas tanah orang kampung Berembang. Tuan projek rasuah kontraktor. Kontraktor rasuah QS. QS rasuah pegawai JKR. Pegawai JKR rasuah YB. YB rasuah MB. MB rasuah Menteri. Menteri lulus projek. Untuk terus jadi YB Menteri dan MB rompak lagi tanah. Apa punya tuur.... apa sudah jadi kepada negara kita ini?

Kepala Badan Pencegah Rasuah? Ini paling cikun. Pencegah rasuah turut sama rasuah. BPR yang siasat rasuah sudah kena rasuah. Apa punya tuur.... apa punya sistem negara Malaysia ini?

Dengar sini saya nak royak :-

Apa yang ditulis tadi adalah sedikit contoh talian jaringan rasuah yang sedang berlaku ke atas negara Malaysia. Ini adalah hakikat yang diketahui umum.

Projek mendirikan negara bangsa bukan sesuatu yang mudah. Ia akan mengambil masa yang panjang. Dengan tegaknya projek negara bangsa barulah ada kemungkinan lahirnya satu tamadun bangsa. Mendirikan tamadun bangsa akan mengambil masa yang lebih lama dan lebih panjang. Untuk mendirikan sebuah negara bangsa kita memerlukan lembaga-lembaga daulah yang berwibawa, bertanggung jawab, dihormati dan diyakini umum.

Penjajah British telah mendirikan projek Malaya kemudian Malaysia melalui lembaga-lembaga daulah dan perlembagaan. Lembaga-lembaga daulah dan perlembagaan yang didirikan oleh British bertujuan untuk mengikat dan mengkonstruk projek negara bangsa. Tanpa lembaga-lembaga ini tidak mungkin wujud satu negara bangsa. Hari ini semua lembaga-lembaga daulah ini hampir hancur, rosak, koyak, rabak diinjak-injak oleh pemimpin kita sendiri.

Sudah lama terbengkalainya projek mendirikan negara bangsa Malaysia yang sivil di mana warga hidup bertamadun, berilmu dan bebas. Sudah lama rakyat Malaysia telah diklentong pagi dan petang dengan projek-projek mega membangunkan bangunan. Projek mendirikan bangunan adalah perkara yang paling enteng. Bangunan-bangunan cukup senang dilihat secara piskal. Tetapi mendirikan negara bangsa yang bertamadun, sivil dan berilmu bukan satu kerja yang enteng; ia memerlukan lembaga-lembaga daulah yang diyakini umum.

Pemimpin sekarang terbukti tidak memiliki keupayaan dan keilmuan dari segi mendirikan tamadun negara bangsa. mereka hanya berupaya mendirikan bangunan. Ini pun sedang dipersoalkan kerana makin banyak bangunan-bangunan ini telah mula retak dan runtuh rantah.

Sila ikuti salasilah dan teromba ini:- Eric Chia kroni . Vincent Tan. Lingam kroni Eric Vincent Tan. Lingam kroni Eric Chia. Kesemua ini adalah penyamun-penyamun besar yang telah merampok khazanah negara.

Bagaimana mereka menyamun? Senang sahaja. Pemimpin lulus projek Eric samun. Pemimpin lulus projek Vincent samun. Kalau ada kes timbul, Lingam akan dihantar untuk merasuah menteri, polis, peguam, hakim dan termasuk ketua hakim negara.

Lembaga-lembaga daulah yang runtuh terbarai dan semakin tidak dipercayai orang ramai bukan berlaku dalam sehari. Rakyat hilang keyakinan terhadap lembaga kepolisan bukan terjadi sekelip mata. Terhakisnya kepercayaan orang ramai terhadap hakim dan mahkamah telah berjalan semenjak tahun 1988 lagi. Ia telah bermula ketika Pemimpin-pemimpin Negara yang menjadi kepala penyamun. Retak, rosak, tiris, bocor tidak berlaku secara tiba-tiba. Ia mengambil masa. Apa yang kita saksikan hari ini ialah terbarainya lembaga-lembaga daulah yang selama ini telah dipunah-ranahkan oleh pemimpin Negara sendiri.

Lihat sahaja Akta Universiti yang diluluskan pada tahun 1974. Hasilnya bukan muncul dalam tahun 1975 atau 1976 atau 1980. Musibah dari akta itu muncul 20 tahun kemudian. Hari ini universiti negara kita telah menjadi sarang kaki-kaki bodek. Anak mahasiswa menjadi tunggul bernyawa. Universiti bukan lagi sarang keilmuan.

Begitu juga dengan Akta Tanah Negara yang diluluskan oleh kerajaan pada akhir 90-an dahulu. Akta Tanah Negara inilah yang akan digunakan untuk merompak tanah orang Johor, orang Kedah, orang Kelantan, Terengganu dan Pahang apabila pelbagai projek koridor mula dilancarkan. Musibah dari Akta tanah ini akan datang tidak lama lagi.

Altantuya mati dibunuh. Norita mati di bunuh. Sujatha mati dibunuh. Francis mati dibunuh. Mustakizah mati dibunuh. Betul ada di antara mereka ini mati dibunuh dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Malah Altantuya dibunuh ketika Dato’ Najib menjadi Menteri Pertahanan dan Tun Dr. Mahathir telah bersara. Waspada. Kes-kes pembunuhan yang tidak ditemui siapa pembunuhnya telah bermula di zaman Tun Dr. Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri.

Semua Menteri kabinet yang mengamalkan rasuah yang ‘half past six’ hari ini adalah menteri pada zaman Tun Dr. Mahathir. Semua YB pengamal rasuah hari ini adalah YB yang terdahulu. Pooorah. Malaysia Tanah Air-ku……

( Artikel asal diambil daripada karya saudara Hishamuddin Rais )

0 ulasan: