Selasa, 9 Oktober 2007

Dua Bangsa Yang Tidak Mengenang Budi Bangsa Melayu

Tinggal beberapa hari lagi kita akan menyambut hari kemerdekaan bagi Negara kita. Tarikh keramat itu merupakan satu tarikh yang diingati oleh seluruh rakyat Negara ini. Bermula dari tarikh tersebut semua rakyat Malaysia tidak kira suku kaum, bangsa dan agama meraikannya pada setiap tahun. Seluruh rakyat Malaysia bergabung tenaga membangunkan Negara, berkongsi setiap apa yang ada di bumi bertuah ini. Berpegang kepada prinsip perkongsian ini, Negara mengecapi kestabilan politik, keamanan dan pembangunan menyeluruh seperti ekonomi, social, kebudayaan dan sebagainya yang berterusan sehingga ke hari ini.

Namun pada akhir-akhir ini wujud suara-suara yang boleh dikatakan cuba untuk menggugat dan sekali gus memecahkan tradisi lama yang telah di persetujui bersama oleh pemimpin-pemimpin serta pejuang-pejuang tanah air yang terdahulu iaitu dengan menuntut hak yang melampau bagi pihak masing-masing. Wakil daripada etnik India dan Cina masing-masing telah mencurahkan niat serta keinginan bangsa masing-masing kepada kerajaan. Mereka menyatakan dengan niat kononnya untuk mendapatkan ‘keadilan’ bagi pihak bangsa mereka.

Apa yang adil dan apa yang tidak adil kita sendiri tidak faham, malahan kemungkinan mereka sendiri tidak faham apa yang adil dan apa yang tidak adil. Mereka ini diibaratkan cuba menjolok sarang tebuan atau pun mereka ini cuba-cuba untuk ‘ mengail’ ikan di daratan dan berharap umpannya dimakan oleh ‘ikan-ikan’ yang besar lagi gagah di dalam Negara ini.

Mereka sudah berani untuk membuat tuntutan yang orang melayu sendiri tidak pernah menuntut dan mungkin juga tidak pernah terfikir untuk menuntutnya. Mereka telah lupa, orang melayu sudah terlalu banyak ‘bertolak-ansur’ dengan mereka. Mereka sudah lupa di mana asal usul mereka. Mereka telah lupa apa yang mereka ( pemimpin mereka yang terdahulu ) berjanji kepada bangsa melayu di suatu masa terdahulu. Mereka sudah lupa siapa mereka dan siapa bangsa melayu. Mereka lupa segala-galanya, pengorbanan, pemberian, penganugerahan dan sifat orang melayu yang paling agung ‘orang memberi kita menerima, orang berbudi kita berbahasa’. Mereka lupa di mana mereka berdiri. Mereka lupa kata-kata nenek moyang mereka.

Jika kita toleh sedikit mengenai sejarah kedua-dua bangsa ini, mereka mempunyai Maharaja/Raja masing-masing tetapi kini Maharaja/Raja mereka telah hilang dalam sejarah mereka sendiri. Sejarah mereka membuktikan bahawasanya kedua-dua bangsa ini akan berperang sesama sendiri, saling bunuh membunuh, membuat kacau bilau dan yang paling perit sekali ialah mereka ini meruntuhkan Negara mereka sendiri di suatu masa dahulu. Mereka akan bersekongkol dengan bangsa asing untuk menjatuhkan kerajaan mereka. Kita lihat pada hari ini, Negara asal mereka masih tidak lagi dalam keadaan yang stabil, kemiskinan melampau masih berleluasa, perebutan kuasa masih berlaku dan berbagai-bagai lagi permasalahan yang timbul di ketika ini berhubung dengan kedua-dua Negara tersebut yang dikenali sebagai China dan India.

Jika kita lihat sejarah Negara China, Hong Kong jatuh ke tangan British manakala Taiwan jatuh ke tangan Belanda. Negara mereka terbahagi-bahagi kepada beberapa banyak bahagian. Mereka saling berperang dan berperang sesame sendiri malahan ada yang sanggup bersekongkol dengan bangsa asing bagi menakluki Negara mereka. Di zaman keghairahan pihak Jepun untuk menawan dunia semasa Perang Dunia Ke-2 juga kita dapat menyaksikan pihak Jepun menang mudah keatas Negara yang begitu besar dan ramai penduduknya. Negara China boleh dikatakan adalah salah satu Negara yang terawal bertamadun di dunia ini. Mereka mempunyai system pentadbiran yang sistematik, segalanya tersusun. Tetapi kenapa dan mengapa boleh terjadi begini, jawapan yang paling asas dan mudahnya adalah mereka tidak bersatu padu dan mementingkan diri sendiri. Mereka tidak peduli pesanan nenek moyang mereka.

Begitu juga dengan Negara India, mereka juga asyik berperang sesama sendiri. Negara mereka juga luas tetapi nikmat keamanan tidak wujud dalam Negara mereka. Rakyat mereka kebuluran di sana-sini, pembangunan tidak menyuluruh, ekonomi tidak stabil dan Negara mereka juga boleh dikategorikan sebagai salah satu Negara yang miskin di dunia ini.

Jika kita meneliti latar belakang kaum ini, mereka boleh dikategorikan sebagai pendatang dan pengkhianat kepada bangsa serta Negara asal mereka. Mereka lari meninggalkan Negara dan tidak sanggup sama-sama berjuang dengan perajurit mereka untuk mempertahankan Negara asal mereka suatu masa dahulu.

Mereka ini tidak peduli siapa itu Raja, siapa itu pemimpin Negara, siapa itu pengkhianat, apa itu Negara, apa itu kemerdekaan, apa itu perlembagaan Negara, apa itu keharmonian dan sebagainya lagi. Mereka hanya pentingkan survival diri sendiri. Selagi mereka boleh menumpang dan mencekik di mana-mana sekali pun, mereka akan berada di situ. Mereka akan sedaya upaya akan menyelamatkan diri mereka sendiri. Mereka ini diibratkan seperti parasit yang membaham serta memusnahkan mangsanya secara perlahan-lahan. Pedulikan hak orang lain janji kita dapat apa yang kita mahukan. Selamatkan diri kita dulu baru selamatkan orang lain. Dapatkan seberapa banyak harta yang boleh dan jangan pedulikan orang lain.

Itulah sifat-sifat yang ada pada mereka ini. Sehingga ke hari ini ada sesetengah daripada mereka ini masih mengagung-agungkan Negara asal mereka. Padahal mereka telah lupa bahawa mereka adalah pengecut dan pengkhianat yang telah berpaling tadah terhadap Negara mereka suatu masa dahulu.

Bermain-main di fikiran kita, adakah mereka ini akan sanggup mengadaikan jiwa raga mereka dan sanggup berkorban kepada Negara ini demi menjaga maruah dan kedaulatannya. Adakah kata-kata patriotik yang keluar dari mulut mereka adalah tulus dan suci dari hati dan nurani yang ikhlas. Adakah kata-kata tersebut untuk menyedapkan telinga bangsa melayu yang mendengarnya namun hakikatnya hati mereka kosong tentang hal-hal yang berkaitan dengan Negara ini. Siapa tahu hati masing-masing.

Mereka tidak sedar mereka sebenarnya adalah bangsa pendatang pada suatu masa dahulu. Mereka datang dan menumpang di tanah milik orang melayu. Mereka meminta belas ehsan orang melayu pada suatu masa dahulu. Ketika itu hidup mereka diibaratkan seperti ‘telur di hujung tanduk’ sahaja. Orang melayu sanggup ‘memberi dan berkongsi bersama mereka’. Banyak keistimewaan yang telah orang melayu berikan kepada mereka. Mereka telah lupa pengorbanan orang melayu terhadap mereka. Mereka kononnya hanya menuntut hak mereka tetapi mereka tidak sedar apa yang mereka tuntut itu adalah hak orang melayu. Hak orang melayu yang telah sekian lama dipersetujui dan diperakui oleh permimpin mereka suatu masa dahulu.

Mereka perlu sedar, mereka adalah rakyat pendatang di Negara ini dan mereka seharusnya bersikap seperti orang asing yang telah diberi keistimewaan. Mereka seharusnya ingat semua itu. Kini mereka dibenarkan beranak pinak, menggerakkan kebudayaan dan agama masing-masing, menjalankan ideology masing-masing dan sebagainya di Negara ini. Mereka sepatutnya berterima kasih kepada orang melayu. Mereka tidak sepatutnya menyentuh perasaan orang melayu dan cuba untuk mengambil hak-hak yang telah diperuntukkan kepada orang melayu.

Sudah sampai masanya bangsa melayu meminta balasan daripada bangsa-bangsa tersebut. Mereka dikategorikan sebagai bangsa yang lebih berada berbanding dengan bangsa melayu. Sudah sampai masa mereka menolong dan menyokong bangsa melayu. Mereka telah pun dapat berdiri dengan kaki sendiri. Kegiatan ekonomi mereka telah berkembang dan telah mencapai kemuncaknya. Mereka telah bersedia dan berkemampuan untuk membalas jasa orang melayu terhadap mereka.

Kini kita akan menyambut hari kemerdekaan yang ke-50. Sepatutnya tidak kira apa suku, bangsa dan agama di Negara ini meraikannya bersama-sama. Sama-sama syukur dengan apa yang telah diperolehi. Sama-sama bergandingan menuju kearah kebaikan bersama. Negara ini pada hari ini adalah kerana kestabilannya dan kestabilan tersebut berpunca daripada sikap kerjasama dan kerja keras semua bangsa yang ada di Negara ini.

Tiada gunanya kita menyambut kemerdekaan jika jiwa dan fikiran masing-masing tidak merdeka. Masing-masing menyimpan rasa curiga terhadap bangsa-bangsa tertentu. Masing-masing menyimpan rasa tidak puas hati, iri hati dan marah terhadap bangsa lain ( terutamanya terhadap bangsa melayu ). Itu adalah tidak kena pada tempatnya. Berilah sedikit kelebihan kepada bangsa melayu agar bangsa melayu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan bangsa-bangsa lain di Negara ini.

Kunci kejayaan Negara adalah kerana sikap tolong menolong, perkongsian dan perpaduan antara kaum. Pegangilah prinsip ini dan ianya perlu diperturunkan dari generasi ke generasi agar Negara ini tidak rosak seperti yang terjadi pada suatu masa dahulu. Jangan jadikan pentas politik untuk kepentingan tertentu. Pemimpin yang rosak akan merosakkan Negaranya. Selamatkanlah negaraku tercinta ini daripada anasir-anasir yang boleh merosakkannya. MERDEKA…MERDEKA…MERDEKA….

0 ulasan: