Selasa, 12 Januari 2010

Projek sakit dan takde kualiti




Seorang timbalan pengarah jkr ada menyatakan beliau amat kecewa dengan prestasi pihak kontraktor yang dilantik dalam melaksanakan projek-projek kerajaan. Projek dahle lewat, banyak masalah pulak tu. Ada kepelbagaian masalah kualiti yang dihadapinya kini berpunca daripada sikap kontraktor bangang.

Katanya lagi..segala surat yang dihantar kepada kontraktor sama ada untuk mempercepat, membaiki kualiti dan membaiki segala kerosakan adalah tidak dilayan sama sekali. Pengurus Besar (JKR) bagi surat..letak tepi malahan surat daripada beliau sendiri selaku Timbalan Pengarah (JKR) juga tidak dilayan oleh kontraktor terbabit.

Katanya juga...biarpun projek telah siap, tetapi segala kerosakan atau kecacatan haruslah di baiki oleh kontraktor terbabit kerana ianya masih dalam tanggungjawab kontraktor tersebut sehingga tempoh yg ditetapkan mengikut kontrak.

Tapi apa yang dihairankannya...bila mana surat dihantar oleh Ketua Pengarah atau mana-mana KCK cepat pula diambil tindakan oleh kontraktor terbabit. Tambahan pula kalau surat tu dari mana-mana menteri..bedesut kontraktor bodoh itu melakukan apa yang sepatutnya mereka lakukan.

Kalau beginilah sikap kontraktor di Negara ini...sampai bila pun kualiti pembinaan Negara ini akan menjadi tunggang langgang. Jadi macam beruk dapat pisang. Dahlah nak siapkan projek terhegeh-hegeh..selepas itu buat kerja macam orang zaman batu. Tidak tahu apa itu kualiti dan apa itu prosedur. Dua hari siap, situ sini kecacatan...major defect pulak tu.

Bila tegur..melenting...lepas melenting mulalah cari jalan nak musnahkan orang yang menegur. Ada juga yang nak bagi rasuah...koyak semuanya.

Saya nasihatkan kepada kontraktor sedemikian...jika tidak mahu melayan dan mendengar nasihat mereka yang ditempatkan di tapak..adalah lebih baik anda cadangkan kepada kerajaan agar memansuhkan sistem penyeliaan projek sedia ada.

Tidak payahlah kerajaan meletakkan pasukan pengarah seperti timbalan pengarah, pengurus besar kanan, pengurus besar, timbalan pengurus, technician dan pasukan perunding serta akitek dalam satu-satu projek itu. Buang masa dan buang duit rakyat sahaja.

Biarlah menteri atau pun ketua-ketua pengarah yang menjaga projek. Buat ofis kat tapak. Duduk situ dua puluh empat jam. Jangan pergi kemana-mana. Hanya layan awak yang kononnya mempunyai kabel besar kepala keretapi atau pun besar pohon kelapa.

Buatlah sesuka hati anda dan apa2 masalah terus dapat rujuk menteri atau pun ketua pengarah ditapak projek tersebut.

Beginilah jadinya bila kontraktor dan ahli politik saling bergantung di telur masing-masing. Rosak binasa.

Saya tidak hairan bilamana keluar dari mana-mana berita atau akhbar tentang projek yang sakit dan bermasalah..kesemuanya adalah berpunca dari pihak kerajaan sendiri. Pegawai kerajaan yang merosakkan kerajaan.

Siapa dapat nama??? UMNO atau kerajaan Barisan Nasional...Punah dengan sendiri kerana perbuatan mereka sendiri.



0 ulasan: