Sabtu, 3 Januari 2009

MASALAH YANG BERMASALAH.


Masalah rakyat akan menjadi masalah kepada pemimpin atau wakil rakyat. Masalah bangsa melayu akan menjadi masalah kepada pemimpin melayu atau wakil rakyat orang melayu.


Masalah rakyat yang tidak diselesaikan oleh pemimpin akan berterusan menjadi masalah kepada rakyat.


Masalah rakyat yang tidak diselesaikan oleh pemimpin akan menjadi masalah kepada pemimpin itu sendiri. Masalah rakyat yang tidak diselesaikan akan menjadi masalah terhadap bangsa, negara dan juga agama.


Pemimpin yang tidak menyelesaikan masalah rakyat akan menghadapi masalah dan mungkin juga beliau adalah pemimpin yang bermasalah.


Pemimpin yang bermasalah akan menjadi masalah kepada agama, bangsa dan negara. Masalah yang dihadapi oleh pemimpin akan menjadi masalah kepada rakyat.


Masalah kepada rakyat semasa hendak memangkah undi dalam pilihanraya. Bila tersilap pangkah akan timbul masalah yang tidak sepatutnya timbul.


Tiada masalah cari masalah. Orang awam bermasalah akan dikenakan tindakan undang-undang manakala pemimpin bermasalah terlepas dari undang-undang. Masalah sudah menjadi masalah.


Bangsa melayu kini sedang menghadapi masalah. Masalah perpecahan. Mereka berpecah kerana mengikut pemimpin yang bermasalah. Mereka bermasalah kerana mengikut parti yang bermasalah. Parti UMNO bermasalah. Parti PAS bermasalah. Parti PKR juga bermasalah. Semuanya bermasalah.


Masalah melayu masalah pemimpin. Hendak mencari pemimpin terbaik sudah menjadi masalah. Bila melayu bermasalah, bangsa cina, india dan lain-lain telah membuat masalah. Masalah yang mereka timbulkan sudah menjadi masalah kepada orang melayu.


Masalah rakyat + masalah pemimpin = masalah negara.

Masalah bangsa + masalah bangsa = masalah negara.

Masalah rakyat + masalah bangsa = masalah negara

Masalah rakyat + masalah negara = masalah pemimpin

Masalah pemimpin + masalah negara = masalah rakyat.

Masalah + masalah = masalahmasalah.

Masalahmasalah + masalah = bermasalah.

Bermasalah + masalah = rosak binasa.


Rakyat, pemimpin, agama, bangsa dan negara sedang bermasalah.


Masalah yang ada sudah menjadi satu masalah untuk diselesaikan. Menjadi masalah untuk mencari jalan penyelesaiannya. Jika masalah yang ada tidak dapat diselesaikan dengan cepat dan bijaksana, sudah pasti negara ini sedang/akan menghadapi masalah.


Adakah negara ini sedang/akan menghadapi MASALAH?


MASALAH SUNGGUH WEH!!

0 ulasan: