Sabtu, 30 Ogos 2008

Bulan Ogos Bulan Kemerdekaan – Merdekakah kita??


Menjelang bulan Ogos, Merdeka..Merdeka..itu yang kedengaran dari radio dan tv. Semua orang tahu dan sedar bahawasanya Negara kita akan menyambut hari kemerdekaan tidak lama lagi. Namun kemerdekaan macam mana tu? Kata orang Kelantan..Merdeka lagu mano weh??

Bukan untuk mengata dan bukan juga untuk mengungkit..tetapi ingin menyatakan reality kemerdekaan yang sebenarnya bagi kita rakyat Negara ini. Adakah laungan MERDEKA yang diucapkan itu membawa erti kepada kita rakyat Malaysia. Tidak keterlaluan jika saya katakan di sini bahawasanya laungan itu sudah tidak lagi menusuk ke jantung rakyat Negara ini. Mereka bukannya tidak menghargai perjuangan dan jasa-jasa pahlawan-pahlawan serta pemimpin kemerdekaan..tetapi disebabkan oleh apa yang mereka telah liha t dan terjadi di masa dan waktu ini.

Rakyat jelata sememangnya tahu hari kemerdekaan akan menjelma tidak lama lagi..namun, hati mereka sudah tidak tenteram dan bersemangat seperti dahulu kala. Mereka tidak dapat meluahkan apa yang terpendam di lubuk hati mereka..apa itu sebenarnya hari kemerdekaan kepada mereka jika kehidupan mereka penuh dengan liku-liku yang menyeksakan.

Jika kita merdeka, mengapa kita masih lagi takut dan terikut-ikut pada perubahan yang berlaku pada ketidakstabilan ekonomi luar. Kerajaan kita sering bercakap dan berucap kepada rakyat jelata..perubahan itu dan ini yang berlaku pada Negara kita adalah bergantung penuh kepada perkembangan luar Negara. Katanya EKONOMI GLOBAL ( Istilah yang mungkin tidak difahami oleh orang kampong). Negara Amerika sentiasa menjadi rujukan kita. Perubahan pada ekonomi Negara tersebut akan memberi kesan kepada kita. Itu kata pemimpin kita di waktu ini. Adakah itu namanya merdeka. Negara kita masih lagi terjajah dan terkongkong secara langsung dan tidak langsung. Adakah itu maknanya kemerdekaan.

Turun naik harga minyak pula dikatakan bergantung pada pasaran global yang berpaksi pada Amerika dan Israel. Bila dua Negara itu mahu berperang, harga minyak naik..sekaligus menaikkan segala harga barangan di Negara ini..akhirnya menyebabkan darah rakyat jelata naik mendadak..

Jika begitu keadaannya..adakah merdeka Negara kita ini??

Kerana naiknya harga minyak itu..ramai pekerja dibuang kerja..kedengaran di sana sini majikan membuang pekerja bagi mengurangkan kos akibat kesan daripada kenaikan yang mendadak itu. Ramai bapa-bapa kehilangan kerja..hilangnya punca rezeki bagi keluarga mereka. Kerisauan menerjah ke dalam hati mereka. Mereka mengutuk kerajaan..mereka marahkan kerajaan. Bulan puasa akan tiba dan satu syawal akan menjelma tidak lama lagi..adakah mereka akan mampu membayar zakat fitrah nanti? Merdekakah mereka itu..sudah tentu tidak sama sekali!!

Bagi radio dan tv pula..cerita yang sama diulang-ulang untuk tontonan. Kisah lama yang sememangnya telah diakui oleh rakyat jelata yang tidak buta sejarah. Di lubuk hati mereka memang ada perasaan terima kasih kepada pahlawan dan pemimpin era kemerdekaan..namun adakah perkara yang sama berlaku di lubuk hati mereka terhadap pemimpin sekarang? Kita bukannya berada di zaman dahulu..kita sedang berada di tahun millennium yang memerlukan perhatian dan tindakan yang sewajarnya dari pemimpin di zaman ini dalam kontek pembelaan terhadap rakyat. Dalam bahasa mudahnya, pemimpin dan pahlawan terdahu sememangnya diagungkan oleh rakyat jelata tetapi apa pula kisahnya pemimpin-pemimpin sekarang?? Adakah mereka juga diagungkan oleh rakyat jelata??

Tepuk dada Tanya hati.

Masyarakat media macam sudah hilang idea untuk meningkatkan semangat cintakan Negara. Mereka bukan lagi berusaha mendapatkan idea-idea baru untuk tujuan tersebut, tetapi masih lagi menyiarkan cerita-cerita lama yang sememangnya sudah diingati oleh rakyat jelata. Sehingga habisnya zaman keagungan filem-filem melayu pada tahun 80-an dahulu, kita dapat melihat tiadanya inisiatif di kalangan penggiat seni tanah air bagi menerbitkan satu bahan media yang boleh ditayang untuk 100 tahun kemudian seperti apa yang mereka siarkan pada masa kini. Mereka asyik berbangga dengan cerita-cerita lama yang diterbitkan oleh orang lama. Tetapi mereka tidak dapat mengeluarkan satu pun bahan atau pun filem yang setanding. Merdekakah kita??

Di waktu ini, timbul pula satu keadaan baru di Negara ini. Sumpah laknat. Perkara ini timbul bila kes bekas TPM dikatakan menyodomi pembantu peribadinya. Semua orang yang dituduh sudah pun bersumpah laknat. Sampai ada seorang apek tua berkata pada saya..”aiya, apa sulah jadi pada lu olang semua..lu olang main politik guna sama itu agama pula..ini macam manyak susah lo..tada cara lain lagi ka???” apa maksudnya si apek tu berkata demikian saya sendiri pun tidak faham..malas nak memikirkannya..buat sakit kepala otak sahaja.

Kata orang..masa buat salah tada ingat sama agama..bila sudah salah, agama pula digunakan untuk tutup salah.

Begitu juga dengan orang politik..mereka ini sengaja menimbulkan isu yang tidak masuk akal. Sengaja menambahkan bahang pada keadaan yang sememangnya sedang panas. Jika dahulu perpaduan tiga kaum utama di Negara ini adalah seperti adik dan abang..tetapi kini sudah menjadi seperti musuh dalam selimut. Melayu-cina-india sudah tidak berpadu seperti rakyat Negara ini. Masing-masing ada agenda tersendiri. Pemimpin masing-masing ingin menunjukkan bahawasanya mereka adalah tuan kepada bangsa mereka. Ingin menunjukkan bahawasanya mereka adalah hero keparat bagi bangsa mereka. Setiap kenyataan sengaja dikeluarkan bagi mempengaruhi emosi bangsa masing-masing. Rakyat jelata menjadi serabut dan seterusnya berlakulah huru-hara (mungkin itulah harapan mereka). Maka mereka lebih senang mengatur strategi masing-masing demi satu tujuan yang jelas. MENDAPATKAN KUASA.

Tidak jauh meleset jika saya katakana bahawasanya jarak perpaduan antara kaum di negara ini telah pun dijauhkan. Angkara siapa itu?? pemimpin kita. Kaum melayu berwasangka kepada kaum cina..kaum cina berwasangka terhadap kaum melayu..kaum india juga dengan cara yang sama..semuanya tidak mempercayai satu sama lain. Sampai kan nak ambil pekerja pun meletakkan syarat wajib pandai bahasa tertentu. Apakah maksud semua ini? Adakah Negara ini negara kita? NEGARA MALAYSIA? Atau kita sedang hidup di dalam negara Melayu? Atau pun Negara Cina? Atau pun negara India? Adakah ini maksudnya merdeka yang akan di sambut pada 31 Ogos nanti?

Begitu juga dengan fenomena politik semasa. Pemimpin-pemimpin cuba masukkan ke dalam pemikiran rakyat jelata yang tidak berdosa tentang nilai-nilai KETAKSUBAN. Tidak kira pemimpin itu dari pemerintah atau pun daripda parti pembangkang. Penerapan nilai tersebut amat hebat sekali berlaku di waktu ini. Sehinggakan rakyat jelata sudah menjadi buta hati untuk melihat yang mana lawak jenaka yang betul dan yang mana lawak jenaka yang yang salah sedang dimainkan oleh pemimpin mereka. Mereka tidak dapat membezakan yang mana putih dan yang mana hitam. Padahal kedua-dua warna tersebut tidak boleh bercampur atau dicampur. Hitam tidak mungkin menjadi putih manakala putih pula tidak mungkin menjadi hitam.

Kita semua tahu bahawa unsure tersebut adalah amat berbahaya terhadap semua orang. Janganlah ianya sampai ketahap bilamana pemimpin mereka katakan ada kambing sedang terbang dan berlegar-legar di udara pun, semuanya di-iakan oleh pengikut mereka. Pada tahap itu, semuanya sudah tidak menjadi merdeka lagi. Mereka sudah menjadi seperti buta mata, mati hati, busuk hempedu, tuli telinga pekak badak dan sebagainya lagi. Apa yang sebenarnya ‘benar’ sudah menjadi salah kepada mereka. Manakala apa yang sebenarnya ‘salah’ sudah menjadi benar bagi mereka. Ketika itu nasi sudah menjadi bubur kacang. Semuanya tunggang langgang terbalik hancur lebur punah ranah.

Satu lagi perkara yang menjadi tanda tanya saya selaku rakyat jelata..kita telah lama merdeka..kita merdeka dengan percantuman beberapa buah negeri sama ada bersekutu atau pun tidak bersekutu membentuk satu negara. Percantuman itu mewujudkan satu negara yang mecapai kemerdekaan melalui namanya. NEGARA MALAYSIA. Bila sebut negara Malaysia, Sabah dan Sarawak tidak terkecuali. Jika sebut negeri Sarawak, tertanya-tanya saya mengapa masih dikenakan passport bagi orang luar Sarawak untuk mengunjunginya. Keadaan itu menunjukkan bahawasanya Negeri Sarawak ‘seakan-akan’ bukan tergolong dalam Negara Malaysia. Ia semacam negeri asing di dalam negara ini.

Banyak lagi perkara yang berlaku diwaktu ini yang boleh memberi gambaran dan penjelasan adakah kita dan Negara kita pada waktu ini benar-benar merdeka? MERDEKA DI MULUT TETAPI HAKIKATNYA HATI MASIH LAGI TIDAK MERDEKA.

0 ulasan: