Rabu, 29 Julai 2009

Sekadar renungan – Belia kampong yang serba salah


Beberapa hari lepas pakcik berpeluang untuk pulang ke kampong halaman di limau kasturi. Pulang bertemu ibu bapa, adik beradik dan juga sahabat handai. Disamping melawat ibu bapa sebagai tujuan utama bercuti kali ini, pakcik juga ingin melihat perkembangan terkini rakan-rakan sekampung. Rakan-rakan yang tidak keluar mencari rezeki di luar kampong.

Sampainya di kampong, pakcik diajak oleh mereka untuk minum kopi. Pakcik tahu tujuan mereka mengajak pakcik minum kopi. Tujuannya adalah untuk meluahkan apa yang terpendam dalam hati mereka terhadap kedudukan mereka kini .

1. LADANG RAKYAT memusnahkan masa depan mereka.

Salah seorang dari mereka mengeluh pasal Ladang rakyat yang sedang rancak dibangunkan oleh kerajaan negeri pimpinan PAS. Tanah yang telah diterokai oleh ibu bapa mereka sejak berpuluh tahun dahulu telah dirampas begitu sahaja oleh pemimpin politik. Jika tanah itu diambil, apa yang ada pada mereka lagi. Mereka kini sudah beranak pinak, apa yang boleh mereka berikan kepada anak mereka.

Walau pun bantahan telah mereka kemukakan melalui wakil rakyat PAS setempat, namun tiada apa-apa respond malahan mereka telah dipersalahkan sehinggakan wakil PAS tersebut bersama-sama taukeh cina tersebut tergamak membuat laporan polis bahawasanya mereka ( penduduk kampong ) telah membuat khianat terhadap pekerja dan jentera yang terlibat dalam projek tersebut.

Akibat dari laporan polis tersebut, beberapa penduduk disoal siasat oleh polis dan tindakan wakil rakyat Barisan Nasional DUN Nenggiri ( YB Yusoff ) yang tampil menjernihkan suasana amat dihargai oleh mereka.

Memang betul tanah tersebut adalah tanah kerajaan. tetapi tiadakah belas kasihan pihak politik yang mendakwa mereka sebagai parti Islam dalam soal moral dan kebajikan terhadap rakyat jelata. Ini adalah soal rezeki dan punca pendapatan seumur hidup mereka dan anak cucu mereka. Ianya telah dirampas oleh kerajaan negeri.

2. AkTIVITI SUKAN dan BUDAYA dihalang

Bagi mereka yang berada dikampung, waktu petang adalah waktu bersosial sesame sendiri. Bagi anak muda@ belia di sini, selain memancing di sungai galas, mereka akan berkumpul dan bermain sepak takraw.

Namun, mereka mengeluh kerana kelengkapan tempat untuk mereka bersukan adalah amat daif sekali. Tiada siapa yang peduli. Jika dahulu, Pemuda UMNO bahagian gua musang sentiasa menyokong tetapi sejak kawasan tersebut dimenangi oleh PAS, mereka sudah kehilangan arah dalam mendapatkan prasarana tersebut.

Pernah mereka mengadu hal ini kepada wakil PAS tempatan. Jawab wakil tersebut, “daripada membuang masa bermain sepak takraw, lebih baik pergi ke pondok belajar agama”. Begitu daifnya pemikiran orang islam kita.

Begitu juga pada waktu malam, beberapa bulan lepas mereka telah menubuhkan kelab dikir barat. Bilamana berpeluang, mereka akan berkumpul dan berlatih berdikir barat. Itupun ada yang memberi amaran kepada mereka. Daripada dok melalut ditengah malam, lebih baik pergi belajar agama di pondok.

Namun kata kawan saya yang bernama Idrus, kenapa dulu masa mereka sudah tidak bersekolah tiada seorang pun datang menyuruhnya pergi ke pondok. Tetapi bila mereka berdikir barat, ada pula yang datang cuba menyekatnya.

Bagi pakcik, ini adalah kesan daripada polisi PAS suatu ketika dahulu yang telah memfatwakan aktiviti budaya adalah sesuatu yang salah.

3. KEMUDAHAN ASAS yang ketinggalan sejak 15 tahun

Mereka juga mengeluh kerana kemudahan asas dikampung masih tidak berubah sejak sekian lama. Katanya, budak-budak sekarang tidak payah lah nak bersohor (berbangga) dengan apa yang ada. Semua sudah ada semasa mereka celik mata. Mereka tidak tahu susah senang kami di suatu ketika dahulu.

Kesungguhan Mat Jaki untuk melihat kampong kami berubah selari dengan tempat tempat lain amat dikagumi oleh pakcik. Katanya, “takkan kito nok dok lagu ni sapa ko tuo..pahtu anok kito pun lagu ni jugok..gapo dio tu. Ore-ore tuo tu kubur kato mari rumah kato gi. Puok dio dok lagu ni pon takpo. Kito ni hok mudo..ore lain sene, pat kito susoh. Tokleh jadi ni”.

4. PENDAPATAN SAMPINGAN yang terus menerus ‘ter-samping’.

Mereka juga mengharapkan adanya inisiatif daripada mana-mana wakil kerajaan memberikan mereka satu projek khas kepada mereka dalam usaha untuk menjana pendapatan sampingan. Mereka kini hanya mengharapkan hasil daripada getah sekerap yang murah dan jika hujan, mereka sudah hilang punca pendapatan.

Aktiviti ekonomi sampingan amat diharapkan oleh mereka.


PAKCIK:-

Sungguh cekal rakan sekampung mengharungi hidup mereka. Semoga adanya sinar dalam kehidupan masing-masing. semoga tercapai apa yang dihajati oleh mereka dalam meneruskan hidup ini.

Bagi pakcik, jika wakil rakyat serta parti yang diwakilinya tidak dapat berfungsi dengan sebaiknya, maka WAJIBLAH kita menukarnya agar rakyat tidak terus menerus menanggung apa yang tidak sepatutnya mereka tanggung.

Wakil rakyat yang dilantik oleh rakyat yang tidak menjalankan tanggungjawabnya kepada rakyat adalah pengkhianat kepada bangsa, agama dan Negara.

PST : wakil rakyat PAS (DUN GALAS) sedang sakit tenat, adakah akan ada pilihanraya kecil DUN GALAS nanti?

0 ulasan: