Khamis, 30 Julai 2009

ANTI- ISA dan PRO-ISA


1 Ogos ini adalah penentunya. Penentu kepada sejarah huru-hara Negara. Huru-hara disebabkan oleh pertembungan dua kelompok PRO dan Anti-ISA.

Walaupun sudah dijelaskan bahawasanya kerajaan akan mengkaji semula ISA, namun itu nampaknya tidak dapat menyejukkan mereka yang bersikap anti-ISA.

Setahu saya, ISA adalah satu undang-undang yang SAH dan diluluskan oleh Parlimen untuk diwartakan sebagai salah satu undang-undang di Negara ini. Seksyen 73 dan seksyen 8 telah diperuntukkan didalam system undang-undang Negara ini. ISA juga selaras dengan Perkara 149 perlembagaan Negara.

Secara logiknya, jika ianya lahir daripada Parlimen, maka kenapa ianya hendak dihapuskan di jalan raya dan kaki lima dan bukannya di dalam Parlimen. Kenapa kita tidak menggunakan saluran yang betul jika benar-benar ingin menghapuskannya. Adakah kaedah saluran belakang menjadi pilihan Pakatan Rakyat?

Secara logiknya juga, mereka yang menetang ISA juga boleh dianggap sebagai penetang kepada Perlembagaan Negara dan tidak salah jika mereka ini dikenakan tindakan undang-undang.

Kata orang, jangan menjadi seperti anjing meyalak bukit, bukit tetap berdiri teguh. Tetapi jika sebiji batu bukit jatuh keatas anjing, naya tu. Kita tidak boleh salahkan bukit kerana menjatuhkan batu keatas kepala anjing, tetapi kita kena salahkan anjing tersebut yang datang kepada bukit.

Kepada yang pro- pula, tidak usahlah bersikap seperti mereka yang anti. Walau pun berarak siang malam, undang-undang ISA tidak akan dapat dihapuskan dengan cara berarak di jalan raya. Tuan-tuan sekalian akan menambahkan lagi kemungkinan kerosakan yang mungkin akan terjadi.

PAKCIK :-

Sokong ISA tapi tidak mahu berarak.
Sokong ISA tapi minta perbaiki kelemahan.

1 ulasan:

Al-Manar berkata...

A young engineer of thirty, calling himself pak cik and interested in political scenario, sounds rather odd to an old man like me, more deserving to be called pak cik or tok cik for that matter. Do not take offence for what I have just said. I stumbled on your blog somewhere and am somewhat curious. I have children much older than you but they do not seem to hrave the flare for expressing their political views. Keep on writing sharpening your thoughts. Who knows you may one day be addressed as ‘ YB Ir….’ like the deposed Perak MB.
Well done.