Ahad, 8 Jun 2008

Minyak 'membakar' Pak Lah


http://www.mykmu.net/

Masa kita kecil-kecil dulu, mak ayah selalu berpesan, jangan main api nanti terbakar diri. Rasanya ramai di kalangan kita yang biasa dengar ungkapan ini, kalaupun tidak daripada mak ayah sendiri.

Maksud ungkapan ini agak mudah, jangan kita main-main dengan api kerana bukan saja diri akan terbakar, tapi mungkin seluruh keluarga dan harta benda. Maksud yang agak 'advance' mungkin nasihat supaya kita tidak melakukan sesuatu yang berbahaya agar diri tidak ditimpa kecelakaan. Tapi itu dulu.

Mungkin sekarang kita patut ubah sedikit ungkapan tersebut kepada anak-anak kita. Mana tahu mungkin ada diantara anak-anak kita akan jadi pemimpin kelak. Seharusnya sekarang kita ungkapkan 'jangan main minyak, nanti terbakar seluruh negeri'.


Langkah pak lah menaikkan harga minyak begitu mengejutkan.
Ramai menjangkakan kenaikan minyak hanya disekitar 20% pada bulan Ogos, bukannya sekarang. Kemudian rakyat cuba diredakan dengan 'rasuah' RM 625 setahun (khabarnya sekali seumur hidup).

Seperti biasa kita akan bandingkan harga minyak dengan jiran serantau (kecuali Brunei). Namun begitu perlu diingat, harga minyak sekarang ni bukannya 'ditambat' pada nilai RM2.70 seliter. Harga minyak negara AKAN MENINGKAT seiring dengan peningkatan harga minyak global.

Kerajaan hanya akan menanggung subsidi 30 sen sahaja ke atas sebarang harga minyak global. Sebagai contoh, sekiranya harga minyak global naik ke RM 4.00 seliter, rakyat akan membayar RM 3.70 seliter! Tidak seperti dulu, sebarang kenaikan harga minyak akan ditanggung kerajaan.


Ini mungkin satu 'political suicide' atau mungkin strategi politik yang baik buat pak lah. Dari sudut 'political suicide' mungkin ianya akan mengundang amarah rakyat, 'menyuburkan' budaya demonstrasi pembangkang dan kecaman daripada NGO-NGO.


Tapi adakah pak lah peduli ini semua? pak lah hanya berminat untuk kekal berkuasa. Lebih tepat mengukuhkan kedudukan diri dan keluarga dalam UMNO. Dari segi strategi politik (UMNO), mungkin boleh mengundang 'tuah' pada pak lah. Sudah tentu menteri-menteri, ahli MT dan ketua-ketua bahagian akan 'kami berdiri teguh bersama-sama pak lah'.

Perlu diingat, pemilihan di peringkat cawangan akan bermula. Fokus rakyat akan cuba dialihkan. Seluruh kemarahan, kekecewaan dan pemikiran rakyat terhadap kepimpinan mungkin akan 'berpindah' kepada isu minyak. Fokus terhadap mana pemimpin yang sepatutnya dipilih akan 'lari'.


Disini mungkin kebanyakan kita akan tersalah pilih wakil cawangan ke bahagian. Pemilihan cawangan sangat penting kerana mereka yang terpilih inilah yang akan memilih perwakilan bahagian dan seterusnya. Ini seterusnya pasti membawa kepada pengekalan pak lah dan menantu 'tanpa bertanding' sekali lagi.

'Kekalutan' isu minyak pasti 'membelah' fokus kita. Ramai ahli-ahli UMNO pastinya sibuk dengan isu minyak dan kenaikan harga barang. Fokus dan pertimbangan yang tepat untuk pemilihan cawangan pasti akan terganggu.

'Di mana ada kesempitan, di situ ada kesempatan'. Di sebalik kekalutan ini pastinya ada pihak yang akan mengambil kesempatan untuk mengukuhkan lagi kedudukan mereka dalam parti. Lebih 'menakutkan' sekiranya pemimpin-pemimpin lantang seperti Muhyidin dan Mukhriz cuba dijatuhkan dalam kekalutan ini.

Oleh itu, janganlah kita terperangkap dalam permainan politik seperti ini. Mana mungkin pak lah berani naikkan harga minyak tanpa 'hidden agenda'. Semoga minyak hanya 'membakar' pak lah dan sekutunya, bukannya 'membakar' UMNO. Pesanan kepada pemimpin, 'jangan main minyak lagi, kelak terbakar seluruh parti'.

TAMBAHAN DARI PAKCIK – HARGA MINYAK NAIK..ORANG KAMPUNG SUDAH NAIK MINYAK..LAMA-LAMA SEMUANYA AKAN JADI ORANG MINYAK..TIADA BOMOH HANDAL YANG DAPAT MEMULIHKAN LAGI PEGANGAN ORANG KAMPUNG………..

0 ulasan: