Jumaat, 19 September 2008

BILA RAKYAT MEMBERI AMARAN – UMNO HARU BIRU


Bila sebut UMNO, rakyat jelata tahu dan sentiasa ingat akan nama penuhnya dalam bahasa inggeris United Malays National Organisation atau dalam bahasa jawanya adalah berbunyi lebih kurang Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu. Begitu juga dengan BN (Barisan Nasional). Bunyinya indah dan sedap didengar. Kemas, mantap teguh dan berkaliber bunyinya. Tetapi sayangnya tidak boleh dirasai dan dimakan seperti gula-gula batu.

Parti yang GAH suatu masa dahulu dikalangan orang melayu dan bangsa-bangsa lain di negara ini. Parti yang dipandang tinggi dan dipegang erat oleh bangsa melayu. Parti yang mengepalai negara ini. Pemimpinnya dihormati dan disegani suatu waktu dahulu. Tetapi sayangnya ia telah menjadi satu sejarah yang hanya boleh diingati oleh bangsa melayu generasi kini. Kebanggaan bangsa melayu terhadapnya semakin hari semakin menipis. Tidak salah jika dikatakan kemungkinan tidak lama lagi ianya akan menjadi seperti angin yang lalu dan hilang entah ke mana.

Adakah ianya akan menjadi kenyataan?? Mungkin ya atau pun mungkin tidak!!

Jika ditayang semula akan sejarah UMNO, kerosakan yang paling hebat berlaku bilamana terjadinya peristiwa tercabutnya Dato’ Seri Anwar Ibrahim selaku Timbalan Perdana Menteri kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri, tercabutnya beliau selaku Timbalan Presiden UMNO dalam jangka masa yang singkat pada ketika itu.

Tercabutnya Anwar beerti tercabutnya kepercayaan rakyat dan bangsa melayu terhadap UMNO. Semakin hari semakin tawar hati rakyat jelata terhadap UMNO. Ini adalah reality yang terpaksa dihadapi dan ditanggung oleh UMNO.

Penolakkan seterusnya berlaku terhadap Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir. Sehingga memaksa beliau menyerahkannya kepada pengganti beliau yang kini sedang memerintah negara sebagai perdana menteri, Dato’ Seri Abdullah Hj Ahmad Badawi. Demi bangsa dan keutuhan UMNO, Tun telah memberi ruang kepada penggantinya Pak Lah. Turunnya Tun dan naiknya Pak Lah telah melonjakkan nafsu rakyat jelata. Mereka merasa puas bila orang yang dibenci turun dengan sendirinya. Mereka bersorak dan memberi undi yang paling banyak kepada Pak Lah. Nama Pak Lah menjadi sebutan. Kepercayaan rakyat jelata terhadap UMNO seolah-olah pulih sepenuhnya.

Namun demikian, walaupun kudis telah sembuh tetapi parutnya masih ada..ianya tunggu masa untuk bernanah semula.

Rakyat menerima Pak Lah dengan senang-hati. Namun begitu, langit tidak selalu cerah. Berlaku pula peristiwa perbalahan Tun dengan Pak Lah. Rakyat menjadi keliru. Ada yang kata Tun betul dan Pak Lah salah. Ada yang kata Tun sudah jadi seperti orang yang gila talak. Ada yang kata Pak Lah sudah hanyut dan bermacam-macam teori politik serabai dipercakapkan di kedai-kedai kopi. Mana satu yang betul dan mana satu yang salah.

Mengingati kata-kata Tun, Wisma Putra (Pejabat Perdana Menteri) telah di-kontrol oleh tingkat empat (4). Segala keputusan dan dasar kerajaan mestilah dirujuk kepada tingkat empat. Entah MAHARAJA mana yang tinggal di tingkat empat pun saya tidak tahu. Sampai begitu hebat sekali kuasanya. Kenyataan itu telah memberikan satu keadaan syak wasangka kepada rakyat jelata. Jatuh pula saham Pak Lah selaku Perdana Menteri.

Begitu juga dengan dasar baru yang diperkenalkan oleh Pak Lah selaku Perdana Menteri. Dasar Pertanian. Rakyat menjadi keliru. Dahulu Tun bertekad untuk memodenkan negara ini, tetapi Pak Lah seolah-olah membuat turning-back yang menjadi seperti panggilan back-off oleh General kepada askarnya di medan pertempuran. Rakyat tidak yakin dengan dasar itu. sehingga kini rakyat juga tidak tahu akan kejayaan dasar tersebut. Turun lagi saham Pak Lah selaku Perdana Menteri dan Presiden UMNO.

Dalam jangka masa empat tahun pemerintahan Pak Lah (sama dengan tingkat empat kot!), berlakulah peristiwa kenaikkan harga barangan, harga minyak, tol dan sebagainya yang seolah-olah tidak dapat dikawal oleh pihak kerajaan yang ditunjangi oleh UMNO. Hati rakyat telah berkudis semula. Darah rakyat naik mendidih terhadap UMNO dan BN. Ketika ini, keyakinan rakyat terhadap UMNO dan Pemimpinnya telah jatuh menjunam.

Bila tibanya PRU baru-baru ini, orang UMNO, pemimpin-pemimpin telah lupa akan apa yang telah berlaku dan akan apa yang mereka telah lakukan. Mereka masih yakin dan penuh yakin mereka akan mengulangi kemenangan seperti dahulu. Mereka masih tidak sedar akan penolakkan ‘senyap’ dari rakyat jelata. Nah amik kata rakyat jelata. Mereka berpakat untuk memangkah parti pembangkang agar Pak Lah, pemimpin UMNO dan BN sedar dimana kesilapan mereka. BN hampir hilang kuasa.

Sudah jatuh ditimpa tangga, timbul pula desakan agar Pak Lah meletakkan jawatan. UMNO sudah bergolak. Bukan sahaja pembangkang yang memberi cadangan sopan itu, malahan ianya datang daripada orang UMNO sendiri. Sungguh hebat pukulan itu. Rakyat jelata terutamanya bangsa melayu terus-terusan memerhati keadaan itu!.ketika itu, jika dibuat perumaan, hati rakyat terhadap UMNO hanya tinggal di buku lali sahaja.

Ding dong..ding dong..terkejut beruk pula rakyat jelata bila Tun umunkan beliau keluar dari UMNO. Di mata rakyat jelata, UMNO kini sudah hilang segala-galanya. Tun yang boleh dikatakan sehidup dan semati dengan UMNO itu pun sampai hati meninggalkan UMNO. Jika Tun boleh dan sanggup lakukan sedemikian rupa, bagaimana pula dengan rakyat jelata. Sudah tentu mereka boleh membuang UMNO/BN dengan sewenang-wenangnya.

Berlaku pula pilihanraya kecil Permatang Pauh. Dato’ Seri Anwar Ibrahim menang dengan majority mengejutkan. Timbul pula kenyataan beliau akan menubuhkan kerajaan pada 16 september 2008. UMNO dan BN sudah mula gelabah. Parti-parti kompenan sudah mula menunjuk jari diantara satu sama lain.

Maka..berlakulah HURU HARA dan HARU BIRU pada UMNO dan BN.

Berbalik kepada tajuk asal, bilamana rakyat memberi amaran – UMNO menjadi haru biru..pemimpin-pemimpin UMNO/BN seharusnya sedar akan apa yang ingin disampaikan oleh rakyat. Pergerakkan serta tindak-tanduk mereka sentiasa diperhatikan oleh rakyat jelata. setakat ini, saya percaya apa yang telah, sedang dan akan disampaikan oleh pihak UMNO/BN sudah tidak lagi dipandang oleh rakyat jelata. mereka seolah-olah menutup mata dan telinga untuk mendengarnya. Mereka sudah memandang jelek terhadap kerajaan.

Jika esok pilihanraya umum dilaksanakan, saya menaruh kepercayaan bahawasanya parti UMNO/BN akan tumbang seperti tercabutnya gigi semasa usia sedang meningkat. Tercabutnya satu persatu.

Pemimpin UMNO/BN seharusnya jangan lupa..rakyat menunggu dalam diam. Menunggu peluang yang akan tiba. Bila tiba saatnya, kita akan tahu rendah atau tingginya langit itu. SELAMAT BERJUANG.

3 ulasan:

Ibnu Hasyim berkata...

SAYA mengucapkan Selamat Hari Raya Aidul Fitri kepada anda, pelayar-pelayar blog ini. Maaf zahir batin, jika ada salah silap..

Untuk lanjutnya sila layari tulisan-tulisan yang ada kaitan mengenai ibadah sejak dari puasa hingga ke Hari Raya dalam blog saya www.ibnuhasyim.com …

Tajuk:

1…Surah Yusuf Mengubah Superstar Jadi Pendakwah.
2... Hirose Junko: Temui Jawapan Melalui Al-Qur’an.
3... Frida Maramis: Natal/Aidul Fitri, Aku Pilih Islam....
4…Hari Raya & Bahaya Binatang Dari Perut Bumi..
5... Francis Netto : Tarawih Merubah Gaya Hidupku..
6...Turunnya Al-Qur’an, Napoleon Bonaparte Pilih Islam...
7...Lailatulqadar Sebuah Kem Motivasi..
8.. Imbasan Ramadzan: Di Mana Kesan Puasa Dalam Politi...
9...Zakat Fitrah Orang Kaya Sepatutnya RM13.50 Seorang...
10..Menyambut Hari Raya Dengan Album ‘Fikirkanlah’ Dari ...
11..Hati-hati Baca Al-Qur’an Dalam Internet.. Group Un...
12..Selamat Hari Raya: Jangan Lupa Cat Rumah Baru! Okt.11,2007

Selamat Hari Raya.
Ada sembang
Ada bincang
Ada harapan
Ada ketetapan.
Ada doa
Ada zikir
Ada takbir
Ada selawat
Assalamu ‘alaikum..
Selamat Hari Raya
Dan salam sejahtera.

Dari Ibnu Hasyim
ibnuhasyim.com
(e-mail: ibnuhasyim@ gmail.com)
Sept30, 2008

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) berkata...

selamat hari raya. saya orang krai.

http://aberamly.wordpress.com

http://ramlyotai.blogspot.com

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) berkata...

salam