Jumaat, 3 Ogos 2012

BULAN KEMERDEKAAN – Merdekakan sekolah Agama dan Sekolah Pondok


Bersyukur kita kehadrat Ilahi kerana kita dianugerahkan dengan nikmat Negara Merdeka. Merdeka dari belenggu penjajah yang mempunyai seribu satu perancangan yang merugikan kita semua terutama bangsa melayu. Dengan kemerdekaan yang diperolehi maka kita telah dapat menyusun sendiri agenda Negara, bangsa dan agama.
Salah satu nikmat dari kemerdekaan yang diperolehi adalah kita dapat menyusun perancangan yang amat berkesan terhadap system pengajian untuk anak bangsa. Kini, dapat dilihat bagaimana tumbuhnya kepelbagaian institusi pengajian yang masing-masing menjurus kepada kemahiran tertentu yang sudah pasti akan memberi kuntungan kepada Negara, bangsa dan agama itu sendiri.
Pemodenan dan penyesuaian system pembelajaran dilaksanakan dan diperbaharui mengikut keperluan semasa yang bermula di peringkat awal sehinggalah ke peringkat university. Pusat-pusat pendidikan di jaga dan sentiasa diberi suntikan tertentu oleh pihak kerajaan agar bangsa kita dapat belajar dengan lebih selesa, lebih yakin, lebih efektif dan sebagainya.
Namun demikian, kita semua bagaikan terlupa akan kepentingan pusat ilmu yang tertua di Negara kita iaitu Sekolah Pondok. Sekolah yang melahirkan ilmuan dalam bidang agama yang menjadi pegangan umat melayu di Negara ini. Sekolah yang melahirkan pejuang di zaman penjajahan dan guru-guru agama di seluruh Negara.
Sekolah pondok yang dipandang sepi dan tersisih di mata masyarakat.
Begitu juga halnya dengan sekolah agama yang ditubuhkan di seluruh Negara. Sekolah yang silibusnya mengandungi kombinasi antara ilmu sastera, sejarah, sains dan juga agama. Dilihat pada niat asal penubuhan sekolah jenis ini, ianya amat berguna dalam mendidik anak bangsa dalam mempelajari ilmu duniawi dan juga ilmu akhirat.
Namun demikian, disebabkan oleh ketidakmampuan sesetengah pihak untuk mentadbir serta mengurus sekolah ini maka ianya tidak sepopular sekolah-sekolah yang dibiayai sepenuhnya oleh pihak kerajaan persekutuan.
Alangkah runginya bangsa melayu kerana menyepikan sekolah-sekolah tersebut.
Saya tidak mahu mengaitkan sekolah-sekolah tersebut dengan kepentingan politik parti-parti tertentu kerana semua faham bahawasanya usaha mencari ilmu dan memberi ilmu itu tidak berkait sama sekali parti apa yang kita sanjungi.
CADANGAN:
SEKOLAH PONDOK.
Adalah dicadangkan agar sekolah pondok diambil alih oleh kerajaan pusat dan diberi nafas bagi sesuai dengan kemodenan zaman kini agar ianya nampak lebih sistematik dan lebih islamik berbanding dengan keadaannya di masa kini.
Penyediaan prasarana yang moden dan guru-guru agama yang terlatih akan menjadikan sekolah pondok bertaraf dunia yang sudah pasti akan menarik minat ulama-ulama dari luar datang mencurah ilmu dan ini akan mengurangkan jumlah pelajar yang keluar negeri seperti mesir, Jordan dan sebagainya semata-mata untuk mendalami ilmu agama.
Sesungguhnya sentuhan kerajaan pusat amatlah di perlukan agar kesinambungan sekolah pondok dapat diteruskan dalam melahirkan anak bangsa yang ingin mendalami ilmu-ilmu agama, mendalami al-quran, kitab dan sebagainya.
Sungguh malang kita bangsa melayu beragama islam kerana memandang sepi akan sekolah pondok yang telah lama menyumbangkan baktinya terhadap anak bangsa dan agama. Sedangkan kita semua tahu pemimpin kita adalah bangsa melayu yang beragama islam dan tidak sepatutnya sekolah ini tidak mendapat tempat di hati mereka.
Tidak dinafikan bahawasanya sekolah pondok banyak ditubuhkan di negeri Kelantan dan ini bukanlah alasan bagi mana-mana pihak untuk tidak menghulurkan apa yang sepatutnya demi kesinambungan sebuah institusi yang melahirkan cerdik pandai agama dalam Negara.
SEKOLAH AGAMA RAKYAT
Sehingga hari ini bilamana saya melintasi sekolah agama ini, terdetik di hati betapa daifnya ia dan persoalan demi persoalan timbul kenapa ia dibiarkan begitu tanpa adanya usaha dami mana-mana pihak terutamanya kerajaan negeri dan pusat dalam meningkatkan tarafnya agar setanding dengan sekolah kebangsaan bantuan penuh kerajaan.
Tidakkah timbul perasaan menyesal dan malu dikalangan pemimpin kita yang berbangsa melayu dan berugama islam bilamana melihat betapa daifnya sekolah yang berasaskan ‘agama’ ini?? Tidakkah kita malu bila diketahui oleh kaum lain atau pun orang luar bahawa sekolah yang ada perkataan ‘agama’ ini berada dalam keadaan daif??
Bagi saya sudah sampai masanya sekolah ini diambil alih sepenuhnya oleh kerajaan pusat dan kerajaan negeri tidak usahlah menunjukkan ego kepada sesuatu yang baik yang hendak dilaksanakan.
Sudah sampai masanya pemodenan yang sepatutnya di laksanakan di sekolah jenis ini agar anak bangsa kita dapat belajar dan menuntut ilmu dan para guru dapat mengajar dalam keadaan yang lebih selesa dan lebih sistematik.
Sesungguhnya tidak rugi jika kedua-dua sekolah pondok dan sekolah agama rakyat dimodenkan mengikut kesesuaian zaman kerana tuntutan perubahan yang dimaksudkan itu juga menepati prinsip agama islam itu sendiri. Dari keadaan buruk berubah kepada keadaan yang lebih baik.
Pemimpin-pemimpin yang berugama islam sepatutnya berusaha sedaya yang mungkin dalam mempertahan serta menambahbaik kedua-dua sekolah itu tanpa melibatkan fahaman kepartian masing-masing. Janganlah disebabkan perbezaan parti, sekolah yang menyumbang kepada ilmu agama ini dibiarkan terkontang-kanting mencari hala tuju yang tidak kemana.
Semoga pihak kerajaan pusat melalui kementerian pelajaran dapat melihat betapa pentingnya sekolah-sekolah tersebut di ambil kira dalam setiap perancangan mereka. MERDEKAKANlah sekolah pondok dan sekolah agama dan suntiklah dengan apa sahaja demi kebaikan agama, bangsa dan Negara.


0 ulasan: