Jumaat, 3 Disember 2010

KETUANAN MELAYU – melayu jd mangsa



Terkejut beruk bila mendengar ucapan AZIZAH selaku Presiden PKR berkenaan isu ini.

Belum sempat sejuk, datang pula suaminya ANWAR ( manusia yang dipecat daripada UMNO kerana tidak layak menjadi pemimpin) memanaskan lagi hati yang memang dah panas.

Kata-kata ANWAR : “ KETUANAN MELAYU???? KETUANAN KEPALA HOTAK!!!” amat pedih sekali.

Kata-kata itu menusuk ke dalam hati. Terdetik di hati ini; “Betapa celaka mu Nuar.

Nasib baik ko tak jadi Perdana Menteri. Dah jelas siapa sebenarnya engkau”.

Anwar dan Azizah nampaknya sudah lupa siapa mereka yang sebenarnya. Mereka sudah lupa siapa yang meberi peluang kepadanya sehingga ke saat ini. Mereka lupa kerana mereka berbangsa melayulah, mereka diangkat dan terus diangkat sehingga sekarang.

Isu ini sudah pun melampaui batasnya. Isu ini telah pun menguris hati orang melayu keseluruhannya. Isu ini telah menjatuhkan maruah orang melayu, raja-raja melayu dan juga ketetapan lain berkenaan orang melayu. Ianya upama cadangan pihak british sebelum tanah melayu mencapai kemerdekaannya.

Kata-katanya itu disambut dengan sorakkan bangsa lain. Sorakkan kemenangan kepada perjuangan mereka selama ini. Perjuangan untuk melihat melayu jatuh tersungkur. Perjuangan untuk melihat melayu dibodohkan oleh bangsa melayu sendiri.

Adakah penyokong dan ahli PKR yg berbangsa melayu tidak sedar akan perkara ini.

Adakah tidak terdetik di hati mereka betapa hinanya melayu diperlakukan oleh pemimpin mereka?? Tiada walau pun sedikit tanda-tanda keinsafan dalam diri mereka?? Tidak terdetik dihati mereka siapa Anwar n Azizah itu??

Ketuanan...bukanlah bermakna tuan dgn hamba. Ia mempunyai maksud yang panjang merentasi sempadan sejarah. Sejarah yang beratus tahun lamanya.

Jika sekarang pun kita sudah jauh ketinggalan, apatah lagi sekiranya Negara ini dipegang oleh bangsa lain. Bangsa lain tidak akan menolong bangsa melayu, melainkan bangsa sendiri yang akan berbuat perkara yang sama. Bangsa lain akan sedaya upaya memperkukuhkan kedudukan mereka. Mereka akan terus meninggalkan bangsa melayu di belakang.

Sampai bila melayu akan terus dihina??? Sampai bila melayu dapat mempertahankan raja-rajanya?? Sampai bila melayu dapat mempertahankan haknya?? sampai bila melayu akan dapat mempertahankan kerajaannya?? Sampai bila??



0 ulasan: