Selasa, 16 Februari 2010

MELAYU dan Gong Xi Fa Cai




Terang lagi bersuluh. Itulah perupamaan tentang KUASA PEGANGAN EKONOMI masyarakat cina keatas ekonomi Negara. Dapat diperhatikan sejak dulu, kini dan MUNGKIN SELAMAnya kuasa ekonomi ini di-JAJAH oleh golongan tersebut.

Ada kata-kata yang menarik perhatian saya sempena cuti tahun baru ini yang berbunyi sedemikian : “ Melayu beraya cina SUKA dan jika cina beraya melayu mati kutu”.

Maksud cina suka sebab bila tibanya musim-musim perayaan melayu ; Orang melayu akan berbelanja sakan menghabiskan mana-mana duit yang disimpan selama beberapa bulan untuk memeriahkan hari perayaan mereka itu. Keuntungan berlipat kali ganda akan diperolehi oleh peniaga dengan hasil jualan menjelang perayaan tersebut.

Manakala bagi maksud orang melayu mati kutu bila tibanya perayaan cina adalah seperti berikut :

Bila masyarakat cina beraya maka kedai-kedai kepunyaan mereka akan ditutup selama beberapa hari dan ini akan menyusahkan orang melayu mendapatkan keperluan.

Jika dilihat di pecan-pekan di sekitar negeri Kelantan didapati lebih kurang 80 peratus kedai –kedai dipekan ( biasanya kepunyaan kaum cina) ditutup. Kedai runcit, kedai telefon, kedai hardware, kedai borong, pengedar, kedai kereta, kedai motor, kedai basikal, pusat-pusat service kenderaan, kedai dobi dan sebagai menghentikan operasi.

Bagi peruncit melayu, mereka akan kehilangan sumber dari pemborong dan ini amat memenatkan sekali.

Jika di pekan sudah jelas siapa yang memegang kuasa ekonomi, bagaimana pula dengan Negara. Jika mereka ini MEMBUAT ONAR, apa akan jadi pada masyarakat, negeri dan Negara?

Melayu berbangga kerana MASIH memegang kuasa politik tetapi melayu masih tidak berbangga kerana kuasa politik MASIH tidak dapat membantu mereka menjadi juara dalam segala hal di bumi sendiri.

seperti yang digembar-gemburkan baru-baru ini, hanya seorang sahaja melayu yang layak digelar melayu terkaya di Negara ini. Sungguh hinanya KUASA ekonomi melayu ketika ini. Rakyatnya ramai tetapi dianggap SAMPAH oleh bangsa lain.

Salah seorang sahabat yang berbangsa cina pernah royat kepada saya... anak-anak orang cina diasuh untuk berniaga kerana bilamana bapanya sudah meninggal maka perniagaan itu akan diterus dan dikembangkan oleh generasinya untuk selamanya..

Manakala orang melayu walau pun mempunyai pangkat atau kuasa yang besar, ianya tidak dapat diwarisi oleh anak-anaknya. Pangkat dan kuasanya akan menghilang bersamanya suatu hari nanti.

Jadi, kuasa ekonomilah yang mengawal segala-galanya.

Seperti di AMERIKA, diceritakan bahawasanya pemerintahannya diKAWAL oleh bangsa-bangsa YAHUDI. Bangsa yang memegang kuasa ekonomi Negara tersebut. Setiap keputusan dan dasar-dasar Negara ditentukan oleh bangsa tersebut. Keengganan pemerintah menuruti kemahuan bangsa tersebut akan menyebabkan mereka diruntuhkan.

Adakah Negara ini akan menjadi seperti Negara tersebut di suatu hari nanti??

Walau pun kulitnya adalah melayu tetapi isi dalamnya ditentukan oleh bangsa lain.


0 ulasan: