Jumaat, 30 November 2007

BERSIH DAN HINDRAF


Tanggal 10 Oktober 2007 Bandaraya KL telah dipenuhi oleh warna-warna hitam manusia yang melakukan demonstrasi jalanan. Kepala-kepala hitam itu dikatakan bergerak menuju kearah istana Negara bagi tujuan menyerahkan satu memorandum yang dikatakan bersih dan tidak diselaputi oleh segala kekotoran. Apa yang bersih dan apa yang kotor tidak pula dapat dipastikan akan kesasihannya.

Himpunan itu merupakan satu demontrasi yang kepalai oleh mereka yang berbangsa melayu yang pada pandangan mereka system demokrasi Negara ini telah pun mengalami dan disaluti oleh kekotoran. Mereka ini mempunyai satu cita-cita yang tinggi untuk menyucikan segala kekotoran itu. Niat suci mereka itu lama kelamaan telah menjadi kotor. Mereka semua mula membuat rusuhan dan kekacauan terhadap harta benda awam dan juga terhadap polis-polis yang ditugaskan untuk menyelia aktiviti mereka.

Satu demi satu kekotoran yang lahir dari apa yang dikatakan perhimpunan Bersih terserlah. Mereka mengotorkan keadaan dijalanraya, mengotorkan pemadangan yang selama ini indah, mengotorkan suasana yang dikatakan aman di Negara ini, mengotorkan kesucian serta kedaulatan Yang DiPertuan Agong, mengotorkan undang-undang Negara, mengotorkan kepala otak para penyokong dan rakyat jelata serta mengotorkan pakaian mereka apabila disembur dengan air oleh polis.

Selepas sahaja selesainya episode perhimpunan BERSIH yang bertukar menjadi kotor itu maka timbul pula puak-puak berbangsa India yang menuntut apa yang dikatakan hak mereka. Mereka juga berhimpun dan berdemonstrasi. Katanya menuntut apa yang mereka panggil ketidak-adilan dalam pembahagian nikmat anugerah yang ada dalam Negara ini. Apa yang tidak adil hanya mereka sahaja yang tahu.

Jika perhimpunan BERSIH hanya diwarnai oleh titik-titik yang berwarna hitam (kepala manusia berdemonstrasi), tetapi perhimpunan HINDRAF pula dari atas ke bawah adalah berwarna hitam. Semuanya nampak gelap macam awan mendung yang akan hujan bila-bila masa sahaja. Gelap yang sungguh kelam.

Setahu saya kaum India ini bebas beranak dan melahirkan seberapa ramai anak di Negara ini, mereka bebas melakukan aktiviti keagamaan mereka di mana-mana sahaja. Mereka bebas mendirikan kuil mereka diseluruh Negara ini. mereka bebas mencari rezeki hidup mereka di mana-mana sahaja di bumi bertuah ini, mereka adalah bebas sebebasnya seperti apa yang mereka mahukan.

Jika dibandingkan dengan apa yang ada di Negara asal mereka, kehidupan mereka tidaklah sehebat mereka yang berada di Negara ini. keadaan mereka di Negara India adalah lebih buruk dari sini. Penindasan yang melampau, system kasta yang mengarut, prasarana yang teruk, pergaduhan kaum, pertelingkahan agama, bom sana, bom sini, tembak sana, tembak sini, orang miskin yang amat miskin sehingga sanggup melacurkan anak, menjual anak dan berbagai lagi keadaannya seperti kemudahan asas yang teruk dan berbagai-bagai lagi kekurangan yang ada di sana.

Mereka ini tidak sedar, kerajaan dan orang melayu telah lama berdiam diri member mereka peluang untuk membina kehidupan di sini. Orang melayu sanggup berkongsi tanah ini bersama mereka. Seperti kata sesetengah orang, bagi betis nak paha. Sekarang bukan paha lagi yang mereka mahukan tetapi sampaikan kepada kepala dan maruah orang melayu pun mereka mahu sapu.

Perhimpunan yang dianjurkan kononnya dikatakan perhimpunan aman, tetapi bertukar menjadi perhimpunan yang ganas. Mereka merosakkan segala apa yang ada dihadapan mereka. Nasib baik bangunan PWTC dan KLCC itu mereka tidak mampu untuk runtuhkan. Jika tidak sudah pasti mereka akan melakukan bagi memuaskan nafsu serakah mereka itu.

Pihak polis yang menjalankan tugas ada yang tercedera dibaling dengan objek-objek keras. Manusia jenis apa mereka ini sehinggakan sanggup mencederakan tubuh badan orang lain demi mencapai hasrat mereka. Bagi saya, manusia yang sanggup merosakkan tubuh badan manusia lain adalah mereka yang tidak berakal dan tidak bertamadun. Akal mereka tinggi sedikit berbanding daripada makhluk yang dipanggil haiwan.

Dalam episode pemerintahan Pak Lah telah berlaku beberapa siri demonstrasi. Apa sebenarnya yang berlaku. Keadaan seperti ianya dirancang oleh satu-satu sindiket yang ingin menjatuhkan Pak Lah. Mereka seperti merancang sesuatu bagi tujuan meng-huru-hara-kan Negara ini dimata rakyat dan Negara. Mereka juga seakan-akan menguji tahap kesabaran Pak Lah sebagai Perdana Menteri.

Jika ada percanggahan pendapat, maka wujud pula demonstrasi. Jika wujud demonstrasi, maka wujud pula kerosakan. Jika wujud kerosakan maka jadilah demonstrasi itu satu perbuatan yang sia-sia. Jika jadinya kerosakan itu, maka wujud pula apa yang dipanggil tindakan undang-undang. Jika itulah ia namanya demonstrasi, maka saya setuju betul jika kerajaan mengenakan ISA terhadap mereka ini. Lainlah jika demonstrasi jalanan yang dilakukan itu tidak bertukar menjadi ganas.

Siapa yang mengajar puak HINDRAF berbuat ganas tanpa mengira perasaan orang melayu? Orang melayu sendiri yang mengajar mereka berdemonstrasi secara ganas. Anuar Ibrahim bekas TPM yang mengajar? Pemimpin-pemimpin Pas yang mengajar? Bekas-bekas pemimpin UMNO yang kecewa? Orang-orang melayu yang kecewa yang mengajar?

Inilah akibatnya jika suka sangat berdemonstrasi. Jika nak tukar kerajaan, buatlah pilihan semasa mengundi. Itulah satu-satunya cara yang terbaik untuk melakukan perubahan. Bukannya dengan cara merosakkan suasana yang aman yang telah lama kita kecapi.

0 ulasan: