Isnin, 23 Mei 2011

HARGA BARANG – manipulasi siapa??


SENANGNYA NAK MENJATUHKAN KERAJAAN SEDIA ADA...mainkan strategi berkenaan harga barang...hentam kerajaan dgn kenaikan tersebut..di bandar..di kampung..di universiti....sekolah dan sbagainya...

Saya percaya rakyat akan menyahut seruan pembangkang tersebut. mereka seronok kerana api kemarahan mereka disimbah minyak..terus menyemarak...dan saya pasti kerajaan BN akan berjaya ditumbangkan.

Kena pula jika pihak pakatan pembangkang membuat tawaran alternatif kepada rakyat dalam menghadapi situasi ini. tawaran seperti menurunkan harga barangan kegunaan harian dan juga harga minyak diesel/petrol.

tapi...cuba kita berhenti dan berfikir sejenak???

Adakah harga barang itu sengaja dinaikkan atau permainan politik kapitalis (cina/DAP) utk menjatuhkan kerajaan sedia ada?? menembak empat ekor burung dengan satu peluru... strategi banyak mata..HEBAT KAN??

1. Desakan ini secara tidak langsung mengurangkan populariti kerajaan Barisan Nasional

2. Harga barangan dapat dinaikkan dan semestinya memberi keuntungan yang lebih kepada mereka.

3. Menjatuhkan kerajaan dan menjayakan cita-cita pihak pembangkang (PKR-DAP-PAS) untuk memerintah negara.

4. Memperkuatkan kedudukan/cengkaman kuasa mereka (cina/DAP) terhadap negara ini.

Alangkah malangnya jika rakyat/kaum melayu termakan dengan permainan ini. Permainan secara halus dan tersusun dalam melemahkan kepimpinan melayu dan islam dalam Negara ini.

Jatuhnya kerajaan Barisan Nasional yang dikepalai oleh UMNO (org melayu & islam), maka bermulalah era baru dalam kepimpinan Negara. Bermulalah era yang tidak pasti bagi keseluruhan rakyat Malaysia. Era yang dikatakan dicengkami oleh golongan kapitalis terhadap kekuasaan negera.

Terfikirkah kita semua, adakah kerajaan baru yang naik (dgn manipulasi harga barang) akan dapat menentukan hala tuju negera dan rakyat dengan lebih bebas berbanding dengan kerajaan sedia ada??

Adakah mereka bebas dalam menentukan hala tuju pemerintahan mereka??

Jika kerajaan sedia ada pun dipermainkan oleh mereka, apatah lagi dengan kerajaan baru yang naik disebabkan oleh permainan mereka. Bak kata orang tua-tua, batu sudah dicekik..mahu tidak mahu terpaksa mengikut kehendak mereka.

Mereka akan mengawal segala percaturan dalam kerajaan baru tersebut untuk kepentingan mereka dan ini sudah pasti akan menimbulkan banyak pergolakan antara kerajaan (baru) dengan rakyat.

Mereka (golongan kapitalis) akan mendesak kerajaan (baru) mengikut kehendak mereka. Atas alasan bantuan yang diberikan dalam menjatuhkan kerajaan sedia ada.

Sedarkah kita semua???

Adakah mereka akan menurunkan harga barangan keperluan setelah kuasa diperolehi oleh mereka?? Adakah mereka akan selamanya mempertahankan harga yang sama untuk sepanjang masa?? Itu yang kita semua kena fikirkan.

Selain itu, kedudukan kerajaan baru juga tidak selamat. Jika kerajaan sedia ada boleh dijatuhkan dengan permainan politik berlandaskan harga barangan di pasaran, maka tidak mustahil perkara yang sama akan berlaku terhadap kerajaan baru tersebut.

Sesuatu yang indah biasanya tidak akan kekal selamanya.

Kaum melayu & islam seharusnya berfikiran lebih jauh dan mendalam dalam menilai sentiment ini. Sentiment yang akan merugikan bangsa dan Negara di suatu masa nanti. Orang mengejar yang lebih besar dan lebih berharga yang tidak dicapai oleh akal orang biasa, tetapi kita mengejar sesuatu yang kecil yang boleh dikompromi tetapi akan membawa kerugian yang amat besar.

Seronoknya sekejap tetapi sakitnya lama. Mungkin tidak akan sembuh selamanya.

0 ulasan: